Forslag til ny sentralbanklov – Forbrukerombudets høringsuttalelse
Vi viser til NOU 2017:13 om ny sentralbanklov, sendt på høring av Finansdepartementet 23. juni 2017.
Forbrukerombudet ønsker i det følgende å knytte noen kommentarer til sentralbanklovutvalgets forslag om å delegere myndigheten til å fastsette motsyklisk kapitalbuffer og regulering av boliglånspraksis, til Norges Bank.
Vi ser argumentene knyttet til å sikre en viss avstand fra politiske myndigheter, samtidig som en delegering som foreslått vil kunne være problematisk ut fra hensynet til demokratisk legitimitet. Dersom slik delegering av myndighet skulle være aktuelt, er vi imidlertid av den oppfattelse at det i et forbrukerperspektiv vil være mer hensiktsmessig å legge myndigheten til Finanstilsynet enn til Norges Bank.
Ansvaret for å ivareta forbrukernes interesser og rettigheter er særskilt nevnt i finanstilsynsloven § 3. Denne presiseringen ble inntatt i loven etter anbefaling fra finanskriseutvalget, som i NOU 2011: 1 på s. 227 uttaler følgende: «Utvalget tilrår at norske tilsynsmyndigheter får et tydeligere lovfestet ansvar for å ivareta forbrukernes interesser og rettigheter i finansmarkedene». Dette er etter vårt syn en viktig presisering som også gjenspeiler seg i Finanstilsynets virksomhet. Finanstilsynet har gjennom sin tilsynsvirksomhet gjort, og gjør fortsatt, en viktig og god jobb med å ivareta hensynet til forbrukernes interesser. Som et eksempel kan det vises til boliglånsretningslinjene som ble fastsatt av Finanstilsynet allerede i 2010, hvor forbrukerhensyn var ett av flere viktige hensyn bak reglene. Hverken gjeldende sentralbanklov, eller utvalgets forslag til ny sentralbanklov inneholder en tilsvarende presisering av ansvaret for å ivareta forbrukernes interesser og rettigheter.
På bakgrunn av ovennevnte mener Forbrukerombudet at det ut fra et forbrukerperspektiv, vil være et bedre alternativ å overføre kompetanse innenfor makrotilsyn til Finanstilsynet enn til Norges Bank, dersom slik delegering av myndighet skulle bli aktuelt.
Forbrukerombudet ønsker for øvrig å gi sin støtte til sentralbanklovutvalgets forslag om å videreføre bestemmelsen om at sedler og mynter skal være tvungent betalingsmiddel. Vi viser i denne sammenheng til at de elektroniske betalingsalternativene etter vår vurdering ikke ivaretar behovene til de ulike forbrukergruppene i tilstrekkelig grad. Det finnes fremdeles forbrukergrupper, bl.a. blant de eldre, som har et berettiget behov for å benytte kontanter. Det er også en gruppe forbrukere som av ulike årsaker ikke er komfortable med, og dermed ikke ønsker å bruke bankkort.
Med vennlig hilsen
Elisabeth Lier Haugseth forbrukerombud
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur