Høringsuttalelse om forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven og eiendomsmeglingsforskriften
Vi viser til brev av 10. mars 2017, hvor forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven og eiendomsmeglingsforskriften sendes på høring. Høringsnotatet er utarbeidet av Finanstilsynet, og forslagene antas å innebære forenklinger for bransjen.
Forbrukerombudet fører som kjent tilsyn med at næringsdrivendes markedsføring og avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven (mfl.). Les mer om Forbrukerombudet på
www.forbrukerombudet.no.
Bolig er blant Forbrukerombudets høyest prioriterte områder. Ved å føre et aktivt tilsyn med markedsføring og kontraktsvilkår i boligmarkedet søker Forbrukerombudet å bidra til et trygt marked
og begrense sivile tvister.
Forbrukerombudet ønsker å knytte noen korte kommentarer til høringsnotatets punkt 2.5 «Meglerens skriftlige oppgave». Det fremgår her at Eiendom Norge foreslår endringer i emgll. § 6-7
annet ledd, som lister opp hvilke opplysninger salgsoppgaven minimum må inneholde. Eiendom Norge foreslår at bestemmelsen endres, slik at det innføres et unntak for opplysninger som
«åpenbart ikke er aktuelle».
Finanstilsynet mener at det ikke bør inntas et slikt aktualitetskrav som Eiendom Norge foreslår. Etter deres vurdering vil et slikt skjønnsmessig unntak i bestemmelsen kunne virke tvisteskapende, både i forholdet mellom kjøper og megler, kjøper og selger, og mellom selger og megler. Forbrukerombudet deler Finanstilsynets syn på dette.
Behandling av opplysninger om eiendommen er en av de mest sentrale oppgavene i et eiendomsmeglingsoppdrag. Ved å angi en rekke opplysninger som eiendomsmegler plikter å innta i
salgsoppgaven, sikrer lovgiver at boligkjøpere får et minimum av sentral informasjon.
Videre sikrer lovgiver at alle meglerne gir opplysninger om samme forhold, noe som gjør det enklere for forbrukere på boligjakt å sammenligne ulike objekter med hverandre. Et unntak basert på meglers skjønn skaper risiko for at det kan utvikle seg ulik praksis blant meglerne, noe som kan gjøre det vanskeligere for forbrukerne å orientere seg i markedet.
Avslutningsvis ønsker Forbrukerombudet å benytte anledningen til å komme med et innspill vedrørende meglers opplysningsplikt ved markedsføring av bolig.
Tvister i forbindelse med kjøp av bolig handler i hovedsak om at kjøper mener at boligen er i dårligere stand enn opplyst i markedsføringen. Det er vår oppfatning at fleste negative opplysninger om boligens tilstand som regel kun står beskrevet i salgsoppgaven (i tilstandsrapport og egenerklæringsskjema) — dokumenter forbrukere dessverre bruker begrenset tid på å sette seg inn i. Forbrukerombudet tror at mange boligtvister kunne vært unngått dersom vesentlige opplysninger hadde vært presentert for potensielle kjøpere på en lett forståelig måte i annonseringen.
På denne bakgrunn oppfordrer Forbrukerombudet departementet til å vurdere muligheten for å innta en henvisning til markedsføringsloven kapittel 2 i cmgll. & 6-7. : m-rkedsføringsioven §§ 6-8 slås det fast at det er urimelig, og dermed forbudt, å villede forbrukerne. Både det å gi uriktige opplysninger, utelate vesentlige opplysninger eller presentere disse på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte rammes av forbudet.
En henvisning til markedsføringsloven vil bidra til å tydeliggjøre for eiendomsmeglerne at deres lovfestede informasjonsansvar (slik det fremkommer i bestemmelsens første ledd) gjelder i all markedsføring av bolig, og ikke bare i den skriftlige oppgaven det henvises til i andre og tredje ledd.
Med vennlig hilsen
Elisabeth Lier Haugseth
Forbrukerombud