Høringsuttalelse om utkast til forskrift om elektronisk kommunikasjon ved tinglysing av salgspant og leasing av motorvog
Vi viser til høring om overnevnte med høringsfrist 12. april 2017.
Forbrukerombudet fører tilsyn med at næringsdrivendes vilkår og handelspraksis er i tråd med relevant lovverk, primært markedsføringsloven.
Det følger av høringsnotatet at det er behov for ytterligere muligheter til elektronisk tinglysning, utover muligheten til signering ved hjelp av en kvalifisert elektronisk signatur. Forbrukerombudet vil først påpeke at det allerede i dag er flere tilbydere som tilbyr løsninger for signering av dokumenter med BankID, som er en kvalifisert elektronisk signatur, for næringsdrivende som har behov for en slik tjeneste. Signering med BankID er dermed tilgjengelig for næringsdrivende som ikke er banker, og som ikke selv driver egne dokumentlagrings- eller signeringstjenester. I forslaget åpnes det imidlertid for at forbruker skal kunne signere med navnetrekk på en enheter som smarttelefoner og nettbrett, eller på en egen skjerm slik det i dag gjøres ved henting av pakker på Posten.
Forbrukerombudet har ikke kjennskaper til hvilke konkrete tekniske løsninger som kan benyttes til signeringsmulighetene som skisseres i høringsnotatet. Forbrukerombudet vil likevel understreke at tinglysningens primære rolle er å sikre notoritet. Ved tradisjonell fysisk signatur sikres notoriteten ved at det signerte dokumentet oppbevares og at ekthet kan ved behov kontrolleres i ettertid. Ved signering med BankID sikrer signeringsløsningen at selve det digitale dokumentet signeres ved hjelp av et digitalt sertifikat, og at innholdet i ettertid ikke er mulig å endre uten at signaturen blir ugyldig.
Løsninger som går ut på å signere på en ekstern skjerm, reiser åpenbare problemstillinger knyttet til notoriteten til signaturen, ettersom man i utgangspunktet ikke kan bevise en kobling mellom signaturen og innholdet i dokumentet som skal signeres. Dette kan føre til en vanskelig bevissituasjon. Ved en eventuell tvist kan man se for seg at en forbruker hevder at et annet dokument enn det som påstås å ha blitt signert, er forelagt ham. Det nevnes i høringsnotatet at den elektroniske kopien skal oppbevares slik at man i ettertid kan kontrollere tidspunktet for signering. Ved signering på en ekstern skjerm kan det imidlertid være en utfordring å dokumentere hva signaturen faktisk er knyttet til. Det er slik sett en vesensforskjell mellom en signatur på en egen skjerm på Posten, som skal benyttes som dokumentasjon for at noen har hentet en pakke uten nærmere bestemt innhold, og å benytte en slik signatur som bevis for at en kunde har signert en bestemt avtale med omfattende og spesifikke vilkår.
For signatur på skjerm generelt kan det også være en problemstilling at signaturen, som i et slikt tilfelle vil være en digital bildefil/element, vil være sårbart for overføring til andre dokumenter. Sett i forhold til de utredninger, tekniske krav mv. som ligger bak dagens kvalifiserte elektroniske signaturer, kan det stilles spørsmålstegn ved hensiktsmessigheten av å innføre en ordning for elektronisk tinglysning basert på løsninger som det i forskriften ikke stilles konkrete tekniske krav til. Vi kan vanskelig se at løsninger med ukjent teknisk funksjonalitet gir samme nivå av sikkerhet som bruk av BankID eller, for den saks skyld, signatur på papir.
Sikkerheten vil i forslaget til forskrift være avhengig av at Løsøreregisteret, som etter forslagets § 4 skal fastsette hva som er en betryggende metode, foretar grundige vurderinger av hvilke tekniske løsninger og implementeringer som rent faktisk kan benyttes, ettersom forskriften selv ikke inneholder slike krav. Som arbeidet med standarder for kvalifiserte elektroniske signaturer og sertifikater har vist, både på nasjonalt og europeisk nivå, er vurderinger av hvilke krav som må stilles til trygge tekniske løsninger som skal sikre stor bevisverdi et svært omfattende arbeide.
Forbrukerombudet er ikke negative til tekniske løsninger som skal gjøre hverdagen enklere for forbrukere eller næringsdrivende, så lenge forbrukernes rettslige stilling ikke svekkes. Vi er derfor positive til en åpning for nye signaturløsninger, men understreker viktigheten av at man velger tekniske løsninger som er egnet til å sikre den nødvendige notoriteten for dokumenter som tinglyses, ettersom feil i denne prosessen kan medføre store konsekvenser og kostnader både for forbrukere og næringsdrivende ved en eventuell tvist.
Med vennlig hilsen for Forbrukerombudet
Elisabeth Lier Haugseth forbrukerombud
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevet signatur.