For mange er kjøp av bolig en av de aller største investeringene de gjør i løpet av livet. Det er en vanskelig og viktig beslutning som skal tas, og mye informasjon å sette seg inn i. Derfor er det svært viktig at markedsføring av boliger er tydelig og balansert.
Forbrukertilsynets boligveiledning tar for seg hvilke krav markedsføringsloven stiller til markedsføring av bolig. Vi har nå justert veiledningen vår på følgende punkter:
- Hvordan presentere TG2 og TG3 (TG=tilstandsgrad) i salgsoppgaver.
Vi anbefaler at denne informasjonen blir plassert samlet og langt frem i salgsoppgaven, under avsnittet om boligens byggemåte eller standard. Slik kan forbrukeren lett se hvilke avvik som er av betydning. - Hvordan angi antall soverom.
Presisering av hvordan man angir antall soverom i markedsføringen. Vi anbefaler at kun rom man vet er godkjent til bruk som soverom, oppgis i antallet. Dette vil gjøre det lettere for forbruker å velge ut de boligene som passer. - Nye boligkonsepter. Hva bør man passe på ved markedsføringen av nye boligkonsepter. Det har kommet mange nye boligkonsepter på markedet de siste årene. Med nye boligkonsepter mener vi boliger som bare delvis selges til ny eier, eller selges til eier på særskilte vilkår. Et eksempel er løsningen «leie-til-eie» der forbrukeren kjøper en del av boligen og leier resten.
Det kan være vanskelig for forbrukerne å forstå disse konseptene. Derfor må markedsføringen av slike konsepter være ekstra tydelig. Det må blant annet komme klart fram hvilken risiko forbrukeren tar ved boligkjøpet, hvor store totalkostnadene for boligen blir, og hvilke rettigheter forbrukeren har.
- Digital boligstyling.
Digital styling av boligen er blitt mer vanlig den siste tiden. Det vil si at man benytter illustrasjoner eller redigerte bilder som kan vise hvordan boligen kan se ut etter oppussing eller med annen møblering/styling. Det er anledning til å bruke slike bilder, men vi anbefaler at uredigerte bilder av boligen(hvordan boligen faktisk ser ut) kommer først i salgsannonsen og i salgsoppgaven. Hvis annonsen inneholder bilder med digital styling, må bildene inneholde forklarende tekst om at de er digitalt redigert.
Se hele veiledningen her