Forbrukertilsynet er medlem av CPC (Consumer Protection Cooperation), som er et nettverk av myndigheter som er ansvarlige for å håndheve felleseuropeiske lover om beskyttelse av forbrukere. Ifølge de felleseuropeiske reglene og den norske markedsføringsloven skal standard kontraktsvilkår være rimelige, og de må være utformet i et enkelt og forståelig språk.
De europeiske tilsynsmyndighetene mener at PayPals vilkår både er vanskelige å forstå og urimelige for forbrukere. Dialogen med selskapet begynte derfor i mai 2023, og PayPal har nå gått med på å endre og presisere problematiske deler av avtalen som brukerne må akseptere for å bruke tjenesten.
Blant annet gjelder dette:
- Å klargjøre hvilke vilkår som gjelder for forbrukere og hvilke som gjelder kun for bedrifter
- Å fjerne bestemmelsene i vilkårene som pålegger forbrukere å kontrollere samsvar med loven
- Å gjøre det klart at forbrukerne ikke er ansvarlige for skader som ikke er forårsaket av deres feil eller som forbrukerne ikke kunne ha forutsett
- Å sikre at forbrukere forstår at de kan forholde seg til loven i landet de bor i dersom det skulle oppstå en tvist
- Å fjerne vilkår som forbrukere ikke forstår uten ytterligere forklaringer eller uten bekreftelse fra forbrukere
Endringene vil bli varslet til brukerne i februar i år, og vil tre i kraft 28. mai i år.
De europeiske forbrukermyndighetene vil overvåke hvordan PayPal gjennomfører endringene i sine vilkår og betingelser.