Power villeder forbrukerne

Forbrukertilsynet har gjennomgått markedsføringen til elektronikk-kjeden Power, og funnet flere tilfeller av brudd på markedsføringsloven. Nå er det fattet vedtak med tvangsmulkt på 500 000 kroner per lovbrudd.

Publisert:
Oppdatert:

Villeder med påstander om markedets laveste pris

Power markedsfører blant annet at kjedens prisrobot skanner konkurrentene hele døgnet og sikrer kundene markedets beste pris, men det opplyses ikke om at prisroboten kun sjekker et fåtall utvalgte konkurrenter. Gjennom markedsføringen gir Power inntrykk av at forbrukeren ikke trenger å lete etter den laveste prisen, fordi Power gjør det for dem, men prisroboten har flere unntak som ignorerer de laveste prisene i markedet.

– Markedsføringen er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Power sjekker prisene i markedet og legger seg under konkurrentene. Dette er ofte ikke riktig, og forbrukerne som stoler på markedsføringen kan bli villedet til å betale mer for varene enn nødvendig. Dette er grunnen til at vi mener markedsføringen er ulovlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Bruker ikke-reelle førpriser

I tillegg til prisroboten, har Forbrukertilsynet funnet en rekke villedende markedsføringstiltak med blant annet bruk av villedende førpriser, manglende opplysninger om førpris ved salgsmarkedsføring, bruk av villedende sammenligningspriser og uriktige billigstpåstander i markedsføringen av enkeltvarer.

– Prismarkedsføring av denne typen har ofte sterk effekt på forbrukerne, og det er derfor alvorlig når påstandene ikke er riktige. Power er en stor aktør innen elektronikk, og har nådd ut til mange mennesker med denne markedsføringen, sier Haugseth.

Forbrukertilsynet vurderer markedsføringen som ulovlig, og har nå fattet vedtak med seks ulike forbudspunkter. Power må betale 500.000 kroner for hvert punkt de eventuelt bryter.  Vedtaket kan klages inn til Markedsrådet med frist på fire uker.

Les vedtaket mot Power her.