Power villedet forbrukerne med prismarkedsføring

Markedsrådet stadfester Forbrukertilsynets forbudsvedtak mot elektronikk-kjeden Power.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet fattet i mai forbudsvedtak mot Powers villedende prismarkedsføring. Vedtaket inneholdt seks ulike forbudspunkter, og Power må betale 500.000 kroner for hvert punkt de eventuelt bryter.

Les vedtaket vårt her.

Power hadde blant annet markedsført med at kjedens prisrobot skannet konkurrentene hele døgnet og sikret kundene markedets beste pris, uten å opplyse om at den kun sjekket et fåtall utvalgte konkurrenter og at roboten ikke tok hensyn til de laveste tilbudsprisene i markedet. Det var også flere tilfeller knyttet til villedende førpriser, manglende opplysninger om førpris ved salgsmarkedsføring, bruk av villedende sammenligningspriser fra Prisjakt.no, og uriktige billigst-påstander.

Les også: Markedsrådets vedtak

Viktige forbrukerhensyn

Forbrukertilsynet fattet vedtaket i april 2019, og Power klaget det inn til Markedsrådet i mai. Klagen ble behandlet i høst og konklusjonen fra Markedsrådet er klar – dette er villedende prismarkedsføring.

– Svært mange forbrukere lar seg påvirke av markedsføringsløfter som «billigst» eller at varene er satt ned i pris. Det er derfor viktig at forbrukerne kan stole på denne markedsføringen og at f. eks. billigst-påstandene er forbeholdt de butikkene som virkelig er billigst, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.