Reklame i sosiale medier

Hva regnes som reklame i sosiale medier? Hvordan skal reklamen merkes? Hvilket ansvar har annonsører og influensere? Her finner du informasjon om hvilke regler som gjelder for reklame i sosiale medier.

Publisert:
Oppdatert:

Hva er egentlig reklame i sosiale medier?

Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som en influenser får betalt eller andre fordeler for å omtale eller eksponere.

Hvordan merke reklame i sosiale medier?

Illustrasjon som viser et godt merket instagraminlegg. Innlegget er reklame for godteri, og er merket med ordet "annonse" og navnet på annonsøren.
Dette er en god merking. Merkingen kommer først i teksten slik at forbrukerne kan se den umiddelbart. Forbrukerne kan se merkingen før resten av teksten leses. Illustrasjon: Animer.

Reklame i sosiale medier skal tydelig fremstå som reklame.

Alle skal kunne oppfatte at det er reklame med en gang de ser innlegget.

Du kan lese mer om hvordan reklame i sosiale medier skal merkes i veiledningen vår.

Der finner du også konkrete eksempler på god og dårlig merking i forskjellige sosiale medier.

Siste nytt om reklame i sosiale medier

Dårleg merking av eigenreklame

Mange influensarar merkar ikkje reklame for eigne produkt og tenester, viser ein stor europeisk kontroll Forbrukartilsynet har vore med på.