De siste årene har podkast-mediet skutt fart, og de største programmene har tusenvis av ukentlige lyttere. Dette har blitt en attraktiv kanal for annonsørene som stadig putter inn penger for å få̊ omtale av sine produkter eller tjenester.
Da er det viktig å huske på̊ at det i podkast, som i alle andre kanaler, skal komme tydelig frem når det er reklame.
Til høsten skal den tredje «Podkast-dagen» arrangeres. Det er hyggelig, og ikke minst viktig, at Forbrukertilsynet er invitert til å holde innlegg om reklame.
Inngangen til forespørselen trenger derimot en presisering. I invitasjonen sies det at «det er ingen regulering av podkastmarkedet per i dag, men det er en rekke firma som bruker podkast til å reklamere for sine produkter».
Det er feil. Reklame i podkast reguleres nemlig av markedsføringsloven. Kort og godt sier den at alle former for skjult reklame er forbudt – det gjelder all markedsføring i alle medier.
Det skal være et tydelig skille mellom det som er redaksjonelt eller personlig innhold og det som er reklame og kommersielt innhold. Når en annonsør har betalt eller gitt andre fordeler for å få̊ eksponert sitt produkt eller tjeneste i de kanalene hvor man får valuta for pengene, er formålet at du som forbruker skal kjøpe akkurat den varen eller tjenesten.
Ved å tydelig skille reklame fra annet innhold, får forbrukere tatt på̊ «reklamebrillene» og den noe mer kritiske innstillingen man bør ha når man eksponeres for reklame. Mye av denne eksponeringen skjer i dag gjennom profiler i sosiale medier og podkast.
Derfor er det ikke tilfeldig at Forbrukertilsynet, i tillegg til å føre tilsyn med de tradisjonelle reklamekanalene, har rettet blikket mot de «nye» mediene. Forbrukertilsynet ønsker å veilede næringsdrivende om reglene for reklame, slik vi i en årrekke har gjort overfor de som markedsfører seg i sosiale medier. Derfor skal vi nå også̊ lage en veiledning for reklame i podkast. Frem til den er klar (og også̊ etterpå̊) er det viktig å huske på̊ at selv om det dukker opp nye kanaler med mulighet for markedsføring, betyr ikke det at det er fritt frem. Tvert imot.
Denne er derfor til alle annonsører, og alle andre markedsførere der ute:
- Skjult reklame er forbudt
- All reklame skal merkes tydelig
- Dette gjelder i alle kanaler og i alle medier, nye som gamle
- For øvrig kan man heller ikke drive med annen form for villedende reklame.
Kronikken ble først publisert på Medier24.no.