Reklameskolen for barneskolen er lansert!

Det er viktigere enn noen gang at barn lærer om reklame allerede fra ung alder. Derfor har Forbrukertilsynet lansert Reklameskolen for barneskolen.

Publisert:
Oppdatert:

Norske barn lever i en verden full av reklame. I Norge har vi egne beskyttelsesregler for reklame som  kan ses og høres av barn, men det er ikke noe generelt forbud mot å rette reklame til barn.

– Barn utsettes for reklame helt fra de er små. Reklametrykket er stort, både i spill, i sosiale medier og ellers i samfunnet. Det er viktigere enn noen gang at barn lærer hva reklame er, og hvordan den påvirker oss allerede på barneskolen, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Derfor har vi i Forbrukertilsynet laget en egen versjon av Reklameskolen for barneskolen. Reklameskolen er et digitalt opplæringsverktøy om reklame til bruk i skolen.

Tirsdag 29. august lanserte vi en egen versjon av Reklameskolen for mellomtrinnet (5.-7. trinn).

reklameskolen.no/barneskole kan elevene lære hvordan de kan kjenne igjen reklame og hvilke virkemidler reklamen bruker for å påvirke oss.

– Dette er veldig viktig. Her kan barn lære hva de skal se etter og bli mer bevisste på at det er reklame for eksempel i spill. Reklamen er jo der for å påvirke oss, og det er det viktig å vite om, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe.

Nytt innhold

Reklameskolen for barneskolen inneholder tre helt nye animasjonsvideoer, samt ti interaktive oppgaver. Alle tekstene er skrevet spesielt for elever på 5.-7. trinn.

Illustrasjon som viser en nettbutikk som bruker mange virkemidler for å lokke kundene til å kjøpe.
Denne interaktive oppgaven er utformet som en nettbutikk. Her skal barna finne virkemidler som kan få kundene til å handle fort.

I første del av verktøyet lærer elevene blant annet om virkemidler i reklame, og om hvilke lover og regler som gjelder for reklame til barn. Elevene får også lære om sponsing og merkevarebygging, retusjert reklame og overvåkningsbasert reklame.

I del to kan barna lære om seks viktige arenaer hvor de møter reklame i hverdagen: Reklame i sosiale medier, reklame i spill og reklame på skolen er blant de viktigste temaene her.

Det nye opplæringsverktøyet er testet på skoler i Vestfold og Telemark med gode tilbakemeldinger.

Nå håper vi skoler og lærere over hele landet vil bruke Reklameskolen for å lære elevene om reklame.

Reklameskolen er åpen for alle, og er gratis tilgjengelig her.

Flere artikler

Dataspill er ikke et lovtomt rom

Forbrukertilsynet har jobbet med å kartlegge dataspillmarkedet, og sett på hvilke muligheter vi har for å slå ned på blant annet urimelige inntjeningsmodeller i spill. Tirsdag 12. november deltar vi på Dataspillkonferansen 2024 for å fortelle om arbeidet vårt.