Reklameskolen for barneskolen er lansert!

Det er viktigere enn noen gang at barn lærer om reklame allerede fra ung alder. Derfor har Forbrukertilsynet lansert Reklameskolen for barneskolen.

Publisert:
Oppdatert:

Norske barn lever i en verden full av reklame. I Norge har vi egne beskyttelsesregler for reklame som  kan ses og høres av barn, men det er ikke noe generelt forbud mot å rette reklame til barn.

– Barn utsettes for reklame helt fra de er små. Reklametrykket er stort, både i spill, i sosiale medier og ellers i samfunnet. Det er viktigere enn noen gang at barn lærer hva reklame er, og hvordan den påvirker oss allerede på barneskolen, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Derfor har vi i Forbrukertilsynet laget en egen versjon av Reklameskolen for barneskolen. Reklameskolen er et digitalt opplæringsverktøy om reklame til bruk i skolen.

Tirsdag 29. august lanserte vi en egen versjon av Reklameskolen for mellomtrinnet (5.-7. trinn).

reklameskolen.no/barneskole kan elevene lære hvordan de kan kjenne igjen reklame og hvilke virkemidler reklamen bruker for å påvirke oss.

– Dette er veldig viktig. Her kan barn lære hva de skal se etter og bli mer bevisste på at det er reklame for eksempel i spill. Reklamen er jo der for å påvirke oss, og det er det viktig å vite om, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe.

Nytt innhold

Reklameskolen for barneskolen inneholder tre helt nye animasjonsvideoer, samt ti interaktive oppgaver. Alle tekstene er skrevet spesielt for elever på 5.-7. trinn.

Illustrasjon som viser en nettbutikk som bruker mange virkemidler for å lokke kundene til å kjøpe.
Denne interaktive oppgaven er utformet som en nettbutikk. Her skal barna finne virkemidler som kan få kundene til å handle fort.

I første del av verktøyet lærer elevene blant annet om virkemidler i reklame, og om hvilke lover og regler som gjelder for reklame til barn. Elevene får også lære om sponsing og merkevarebygging, retusjert reklame og overvåkningsbasert reklame.

I del to kan barna lære om seks viktige arenaer hvor de møter reklame i hverdagen: Reklame i sosiale medier, reklame i spill og reklame på skolen er blant de viktigste temaene her.

Det nye opplæringsverktøyet er testet på skoler i Vestfold og Telemark med gode tilbakemeldinger.

Nå håper vi skoler og lærere over hele landet vil bruke Reklameskolen for å lære elevene om reklame.

Reklameskolen er åpen for alle, og er gratis tilgjengelig her.

Flere artikler

Begrenser leges autorisasjon etter storaksjon 

Helsetilsynet, Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og Forbrukertilsynet har kontrollert markedsføringen til kosmetiske klinikker. En ansvarlig lege ved flere klinikker har fått begrenset autorisasjon. Nesten 50 klinikker får brev om lovbrudd.