Norske barn lever i en verden full av reklame. I Norge har vi egne beskyttelsesregler for reklame som kan ses og høres av barn, men det er ikke noe generelt forbud mot å rette reklame til barn.
– Barn utsettes for reklame helt fra de er små. Reklametrykket er stort, både i spill, i sosiale medier og ellers i samfunnet. Det er viktigere enn noen gang at barn lærer hva reklame er, og hvordan den påvirker oss allerede på barneskolen, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Derfor har vi i Forbrukertilsynet laget en egen versjon av Reklameskolen for barneskolen. Reklameskolen er et digitalt opplæringsverktøy om reklame til bruk i skolen.
Tirsdag 29. august lanserte vi en egen versjon av Reklameskolen for mellomtrinnet (5.-7. trinn).
På reklameskolen.no/barneskole kan elevene lære hvordan de kan kjenne igjen reklame og hvilke virkemidler reklamen bruker for å påvirke oss.
– Dette er veldig viktig. Her kan barn lære hva de skal se etter og bli mer bevisste på at det er reklame for eksempel i spill. Reklamen er jo der for å påvirke oss, og det er det viktig å vite om, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe.
Nytt innhold
Reklameskolen for barneskolen inneholder tre helt nye animasjonsvideoer, samt ti interaktive oppgaver. Alle tekstene er skrevet spesielt for elever på 5.-7. trinn.
I første del av verktøyet lærer elevene blant annet om virkemidler i reklame, og om hvilke lover og regler som gjelder for reklame til barn. Elevene får også lære om sponsing og merkevarebygging, retusjert reklame og overvåkningsbasert reklame.
I del to kan barna lære om seks viktige arenaer hvor de møter reklame i hverdagen: Reklame i sosiale medier, reklame i spill og reklame på skolen er blant de viktigste temaene her.
Det nye opplæringsverktøyet er testet på skoler i Vestfold og Telemark med gode tilbakemeldinger.
Nå håper vi skoler og lærere over hele landet vil bruke Reklameskolen for å lære elevene om reklame.
Reklameskolen er åpen for alle, og er gratis tilgjengelig her.