1. november 2022 blir det innført nye og strengere regler for markedsføring av strømavtaler. Det nye regelverket stiller også strengere krav til varsling ved endringer i avtaleforhold.
Forbrukertilsynet har laget en veiledning med god informasjon om de nye reglene.Se hele veiledningen her
Veiledningen inneholder blant annet en rekke illustrasjoner som viser lovlig og ulovlig markedsføring. Illustrasjonene er utformet som konkrete strømannonser for de fiktive selskapene Ekte Strøm og Lurestrøm.
Skal gjøre det enklere å orientere seg
Reglene tydeliggjør hvilke opplysninger strømselskapene må gi forbrukerne i markedsføring av strømavtaler. Det blir også innført enkelte nye krav. Formålet med endringene er å gjøre det lettere for forbrukere å orientere seg i strømmarkedet og å kunne sammenlikne den enkelte strømavtalen med andre.
Når endringene trer i kraft, stiller forskriften følgende krav:
1) tydeligere krav til opplysning i markedsføring
2) krav til prisliste
3) skjerpede krav til varsling ved endring eller opphør av strømavtale.
De skjerpede kravene til varsling og kravene til prisliste gjelder fra 1. november.
Kravene som stilles til markedsføring er i stor grad en tydeliggjøring av krav som allerede følger av markedsføringsloven. Disse kravene vil derfor ha betydning også for allerede eksisterende markedsføring.
Forbrukertilsynet ber på denne bakgrunn om at alle tilbydere av strømavtaler går gjennom all sin markedsføring og sørger for at denne er i tråd med kravene.