Skal du bytte en julegave? Dette bør du vite

Passet ikke gaven? Eller fikk du kanskje to? Her er tips til deg som skal bytte en julegave i år.

Publisert:
Oppdatert:

Først av alt er det greit å vite at du i utgangspunktet ikke har noen lovfestet rett til å bytte julegaven din. Likevel opererer de fleste butikker med bytterett på julegaver, og det har derfor blitt en forventning om at man kan bytte det man får.

Første råd er derfor å finne ut hvor gaven er kjøpt og sjekke den aktuelle butikkens egne bytteregler, hvis denne informasjonen ikke ligger ved gaven du har mottatt. Noen lar deg bytte kun i romjula, mens andre lar deg bytte etter nyttår også.

Angrerett og netthandel

Angrerett er noe som gjelder uansett, og som også kan benyttes ved bytte av julegaver. Her må du bare være sikker på når og hvor gaven er kjøpt.

Ulike regler gjelder om gaven er handlet på nett eller i butikk. Les mer om angrerett her: Det er lov å angre

Det er den som har kjøpt gaven, som har angreretten. Det vil at hvis du får en julegave som er kjøpt på nett, gjelder angrefristen 14 dager fra kjøperen mottok varen.

Ble julegaven kjøpt under Black Friday på nettet, så har du ikke krav på å bytte med mindre nettbutikken spesifikt har opplyst det.

Mange yter ekstra service til jul

Når det er sagt, har flere fysiske butikker og nettbutikker utvidet angrefristen disse månedene – slik at det blir mulig å bytte julegaver. Men du må ta kontakt med den som kjøpte gaven for å få sendt varen tilbake hvis det gjelder netthandel.

De aller fleste butikker ønsker å yte service overfor kundene sine, så selv om du ikke har angrerett etter loven, så har mange butikker «fornøyd»-garanti, og da trenger du ikke oppgi noen grunn til å bytte varen. Men dette er helt opp til butikken selv om de ønsker å yte denne servicen.

Er gaven handlet fra utlandet?

Hvis gaven er handlet på nett fra en utenlandsk nettside, kan du fortsatt ha angrerett på kjøpet. Angrerett er en særeuropeisk regel, noe som betyr at du ikke alltid vil ha angrerett fra nettbutikker registrert utenfor EU.

Angrefristen er i utgangspunktet 14 dager, men noen nettbutikker opererer med 30 dagers åpent kjøp eller lignende. Denne fristen kan forlenges med opptil 12 måneder dersom man ikke har fått den informasjonen man skal ha om angrerett.

Igjen vil det være kjøper som eventuelt må benytte seg av angreretten.

Er det feil eller mangel ved varen, skal du kunne klage å få pengene igjen eller ny vare. Dersom du ikke blir enig med selger om hva du har krav på, kan du ta kontakt med Forbruker Europa som kan bistå med mekling.