I 2022 lanserte Forbrukertilsynet Reklameskolen. Det er et digitalt opplæringsverktøy om reklame, laget på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet.
I første rekke var Reklameskolen tilpasset elever på ungdomsskolen. Ett år senere lanserte vi en egen versjon for barneskolen, som vant ICPEN Consumer Education Awards i 2024.
Nå har også elever på videregående skole fått sin versjon.

Bekymret for sårbare forbrukere
– Jeg er bekymret for reklame som utnytter sårbarheter hos barn og unge forbrukere. Det kan få økonomiske konsekvenser, men det kan òg bidra til både kroppspress og sosial usikkerhet. Vi skal stille krav til de næringsdrivende, men det er også viktig at vi hjelper barn og unge å forstå både reklame og kontrakter, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp).
– Når barn blir myndige øker også risikoen for store økonomiske konsekvenser. Derfor er det bra at Reklameskolen nå er tilpasset både barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole.

På vei over i voksenlivet
Elevene på videregående skole er i ferd med å ta skrittet over i voksenlivet.
– Mens de eldste allerede er fylt 18, er andre snart gamle nok til å signere kontrakter og inngå avtaler på egenhånd. Ungdom i denne målgruppen får i tillegg mye reklame, særlig i sosiale medier. De blir også utsatt for et heftig kjøpepress, både fra store internasjonale selskaper og pågående aktører i russemarkedet, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.
– Det er derfor kjempeviktig at denne målgruppen lærer å se både reklame, kontrakter og avtaler med et kritisk blikk.
Utviklet etter ønsker fra elever og lærere
Reklameskolen for VGS er utviklet i samarbeid med Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA), og temaene er valgt ut etter innspill fra elever og lærere på videregående skoler. Mens lærerne vi snakket med blant annet ønsket seg analyseoppgaver og eksempler, var elevene aller mest opptatt av å lære mer om netthandel.
Begge gruppene har fått ønskene sine oppfylt. På Reklameskolen for VGS finnes det både analyseoppgaver om virkemidler og retorikk i reklame, og viktig informasjon om abonnementsfeller og tvilsomme nettbutikker.

Gambling, krypto og pyramidespill
Flere av elevene vi snakket med oppga at de fikk mye reklame for gambling, kryptovaluta og pyramidespill. Vi har samlet disse temaene under overskriften «Raske penger». Siden pyramidespill er et tema det kan være vanskelig å forklare – og forstå – har vi fått laget en liten animasjonsfilm om dette.
Kontrakter og avtaler
Når ungdommene fyller 18, er de gamle nok til å inngå alle typer avtaler, enten det dreier seg om telefonabonnementer, kjøp og salg av bil eller motorsykkel, eller leie av russebuss og lydanlegg.
Ikke alle kontrakter er like gode eller balanserte, og det kan være fort gjort å skrive under på en tvilsom avtale. Derfor inneholder Reklameskolen for VGS en fyldig bolk om nettopp kontrakter og avtaler.
I denne delen kan elevene blant annet øve seg på å sette opp kontrakter for salg av moped og brukt mobiltelefon. De får også muligheten til å analysere en ekte kontrakt om leie av russebuss, og øve seg på å se etter problematiske avtalevilkår.
Åpent for alle
NDLA har testet det nye innholdet på sine samarbeidsskoler i Tvedstrand og Trondheim, med gode tilbakemeldinger.
Nå er Reklameskolen for VGS tilgjengelig for alle, både på bokmål og nynorsk.

Selv om innholdet er spesielt tilpasset skoleungdom, kan det naturligvis brukes av voksne også. Helt gratis!
Prøv selv på reklameskolen.no. Kanskje du lærer noe nytt!