Stort omfang av markedsføring for kosmetiske behandlinger

Forbrukertilsynet har gjennomført en tilsynsaksjon for å sjekke markedsføring for kosmetiske behandlinger hos påvirkere og klinikker. Resultatet viser at omfanget av reklamen er stort.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet gjennomgikk markedsføringen til 24 skjønnhetsklinikker og 24 påvirkere. I aksjonen ble alt fra markedsføring for sminke og lettere behandlinger, som negler og vippe-extensions til de mest alvorlige tilfellene som behandling med botox og kosmetiske inngrep, gjennomgått.

Formålet med aksjonen var å undersøke omfanget av reklame for kosmetiske behandlinger og produkter. I tillegg ønsker vi å gjøre annonsørene klar over at barn og unge ikke bør eksponeres for reklame i sosiale media som spiller på usikkerhet og dårlig selvtillit og er egnet til å skape uønsket kroppspress.

– Unge bør slippe kommersielle budskap som forherliger produkter og behandlinger som spiller på usunne eller urealistiske idealer, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Mye reklame for trend-behandlinger

I aksjonen gjennomgikk vi markedsføringen fra påvirkere på Facebook og Instagram for hele 2019, blogg i 20 dager og Snapchat en uke. Når det gjaldt klinikkene, fokuserte vi på markedsføring hvor klinikkene har benyttet seg av påvirkere som har unge følgere.

Tilsynet viste at omfanget av reklamen er stort, men Forbrukertilsynet fant ingen tilfeller av reklame for de mest alvorlige inngrepene, som f.eks silikon eller andre implantater. Derimot ble det funnet flere tilfeller av typiske trend-behandlinger, som f.eks «Aquagold», som er en hudbehandling som skal gi huden glød og fukt, samtidig som den blant annet skal minske porestørrelsen. «Aquagold» inneholder ofte Botox og fillers.

Les også: På tide med bransjejustis i sosiale medier

Etter aksjonen har Forbrukertilsynet sendt brev til 6 klinikker og 6 påvirkere for å opplyse om hvilke regler som gjelder når man markedsfører seg i kanaler hvor barn ferdes.

– Påvirkerne klinikkene inngår samarbeid med, er selv unge, og har ofte mange unge følgere. Her har både klinikkene og påvirkerne et ansvar for å tenke over hvem som blir eksponert for markedsføringen, når man markedsfører denne typen produkter, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.