Strømselskapene må gi kundene lovpålagte opplysninger om angrerett

Svært mange strømleverandører følger ikke lovens krav til å opplyse forbrukerne om angrerett på en klar og forståelig måte.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har derfor sendt ut en orientering til strømbransjen med en veiledning om hvordan bransjen kan følge reglene. Vi holdt også et webinar for bransjen tidligere denne uken for å sikre at bransjen forstår viktigheten av at forbrukerrettighetene i angrerettloven etterleves.  Over 100 deltakere fra bransjen var til stede på webinaret.

Orienteringen til strømbransjen kan du lese her.

Konsekvenser ved brudd på opplysningsplikt om angrerett

De fleste kraftleverandører selger kraftavtaler til forbrukere ved salg på internett, via app, ved dørsalg, salg på stand eller ved telefonsalg. Etter angrerettloven har forbrukere ved alle disse salgsformene krav på en rekke opplysninger om angrerett før de inngår en kraftavtale.

Dessverre ser Forbrukertilsynet at mange kraftleverandører bryter lovens krav til riktige opplysninger om angrerett. I tillegg til å bryte sentrale forbrukervernsbestemmelser i angrerettloven, med de konsekvensene det innebærer for eventuell sanksjonsbruk fra Forbrukertilsynets side, kan dette også få potensielt andre store konsekvenser for kraftselskapene.

Angrerettloven trådte i kraft i 2014, og kraftbransjen burde på grunn av salgsformene bransjen hovedsakelig benytter være godt kjent med pliktene en kraftleverandør har etter angrerettloven.

 Gjennom saksbehandling av konkrete saker, sjekk av flere av kraftleverandørers avtaleinngåelsesprosesser på nett og medieoppslag de siste ukene, ser Forbrukertilsynet at mange kraftleverandører likevel ikke har fulgt, og ikke følger, kravene i angrerettloven.

Forbrukertilsynet forventer at strømbransjen tar grep

– De siste månedene har vi hatt møter med både store og små strømleverandører om kravene som følger av angrerettloven, men vi ser at det er behov for at bransjen tar en større opprydding, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

Han legger til at systematiske brudd på angrerettloven er alvorlig, og bidrar til å svekke forbrukernes tillit til strømbransjen som helhet.

Forbrukertilsynet forventer at strømleverandører som i dag ikke etterlever kravene i angrerettloven, umiddelbart rydder opp og begynner å følge loven. Bransjen har nå fått tett veiledning gjennom orienteringsbrevet som er sendt ut og webinaret som er avholdt.

Forbrukertilsynet kommer etter årsskiftet til å følge opp med kontroll av at strømleverandørene følger reglene i angrerettloven. Innen da forventer vi at alle har innrettet sin virksomhet etter angrerettlovens krav. Dersom det da fortsatt er leverandører som ikke følger loven, vil konsekvensen fort kunne bli økonomiske sanksjoner.

Flere artikler

14 straumselskap må betale 100 000 i veka viss dei bryt lova igjen

I vår fann Forbrukartilsynet lovbrot hos alle straumselskapa vi kontrollerte. No må 14 av selskapa betale 100 000 i veka viss dei bryt lova på nytt.