Flere forbrukere har havnet i abonnementer de mener de aldri skrev under på. Forbrukerne mener de har fått tilbud om en gratis prøvepakke, men at de i tiden etterpå har mottatt flere pakker med tannbleking og fakturaer på flere tusen kroner.
Forbrukertilsynet har meklet i flere saker mellom forbrukere og selskapene Dently AS og Diamond Dental AS som tilbyr abonnement på tannbleking. Partene kom ikke til enighet ved mekling og flere av disse sakene ble brakt inn for Forbrukerklageutvalget.
Noen av sakene har nå blitt behandlet av utvalget, som gir forbrukerne medhold i at abonnementsavtalen ikke er gyldig.
Utvalget mener at opplysningene som er gitt om abonnement, pris og oppsigelse ikke oppfyller kravene til opplysninger om angrerett. De mener også at bestillingsknappen «Bestill nå» heller ikke oppfyller kravene i angrerettloven.
Når kravene i angrerettloven ikke er oppfylt, har ikke forbrukeren fått den informasjonen de har krav på før de inngår en avtale. Derfor mener Forbrukerklageutvalget at forbrukerne skal få pengene tilbake, eller ikke betale utstående krav fra firmaene.
Dette bør du gjøre hvis du ønsker å klage på eller stoppe et abonnement
Hvis du opplever å ha fått et abonnement på noe du aldri ønsket eller ikke har skrevet under på er det flere ting du kan gjøre.
- Send en skriftlig klage til selskapet hvor du opplyser om at du er uenig i kravet og at fremtidige forsendelser må stoppes. Be om bekreftelse på at klagen din er mottatt og sett gjerne en frist for tilbakemelding av kravet. Dersom de krever at du returnerer en vare som du ikke har bestilt, er det selskapet som må dekke returkostnadene, for eksempel ved at du får tilsendt en ferdig frankert returseddel.
- Dersom selskapet sender kravet videre til et inkassobyrå, må du sende en skriftlig klage til inkassobyrået. Her må du opplyse om at du har klaget på kravet til selger (legg ved kopi av klagen), og at saken derfor må stilles i bero inntil tvisten om kravet er avgjort.
- Når du bestiller varer og tjenester på nettet skal selger, før avtalen inngås, på en klar og tydelig måte gi deg informasjon om prisen og varigheten av avtalen. Dette betyr at hvis du ikke fikk denne informasjonen på forhånd så er det ikke sikkert at avtalen er bindende. Har du mottatt varer du ikke har bestilt, skal du heller ikke betale for det.
Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet om en løsning på tvisten, kan du ta saken videre til mekling i Forbrukertilsynet.
Mer informasjon om saksgangen i Forbrukertilsynet finner du her.