Tannblekingsfirmaer fikk ikke medhold i Forbrukerklageutvalget

Forbrukerklageutvalget har behandlet flere saker hvor forbrukere som har takket ja til en gratis prøvepakke på tannbleking har endt opp med et uønsket abonnement. Forbrukerklageutvalget mener at flere av disse avtalene om abonnement ikke er gyldige.

Publisert:

Flere forbrukere har havnet i abonnementer de mener de aldri skrev under på. Forbrukerne mener de har fått tilbud om en gratis prøvepakke, men at de i tiden etterpå har mottatt flere pakker med tannbleking og fakturaer på flere tusen kroner. 

Forbrukertilsynet har meklet i flere saker mellom forbrukere og selskapene Dently AS og Diamond Dental AS som tilbyr abonnement på tannbleking. Partene kom ikke til enighet ved mekling og flere av disse sakene ble brakt inn for Forbrukerklageutvalget.  

Noen av sakene har nå blitt behandlet av utvalget, som gir forbrukerne medhold i at abonnementsavtalen ikke er gyldig.  

Utvalget mener at opplysningene som er gitt om abonnement, pris og oppsigelse ikke oppfyller kravene til opplysninger om angrerett. De mener også at bestillingsknappen «Bestill nå» heller ikke oppfyller kravene i angrerettloven.  

Når kravene i angrerettloven ikke er oppfylt, har ikke forbrukeren fått den informasjonen de har krav på før de inngår en avtale. Derfor mener Forbrukerklageutvalget at forbrukerne skal få pengene tilbake, eller ikke betale utstående krav fra firmaene.  

Dette bør du gjøre hvis du ønsker å klage på eller stoppe et abonnement

Hvis du opplever å ha fått et abonnement på noe du aldri ønsket eller ikke har skrevet under på er det flere ting du kan gjøre.  

Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet om en løsning på tvisten, kan du ta saken videre til mekling i Forbrukertilsynet.

Mer informasjon om saksgangen i Forbrukertilsynet finner du her.