Det europeiske forbrukernettverket CPC (Consumer Protection Cooperation Network) har undersøkt Temus praksis, og har kommet fram til at nettbutikken på mange punkter bryter forbrukervernreglene som gjelder i hele EU/EØS. Forbrukertilsynet er en del av dette nettverket og deltar i saken.
Temu må nå gjøre endringer. Hvis ikke risikerer selskapet økonomiske sanksjoner.
Les hele pressemeldingen fra EU-kommisjonen her.
Konsekvensen av Temus lovbrudd er at forbrukere blir utsatt for villedende markedsføring som kan lure dem til å kjøpe noe de vanligvis ikke ville ha gjort fra plattformen, og forbrukere kan få problemer med å komme i kontakt med Temu ved spørsmål og klager.
I pressemeldingen fra EU-kommisjonen kan du også lese om at EU-kommisjonen for kort tid siden åpnet sak mot Temu etter EU-regelverket for digitale tjenester. (DSA). Sakene som CPC og EU-kommisjonen nå ha tatt opp med Temu, har som mål å beskytte forbrukernes rettigheter.
Dette mener nettverket er ulovlig
CPC har gjort grundige undersøkelser på tvers av nettverket. Arbeidet har vært ledet av myndigheter i Belgia, Tyskland og Irland.
Dette er noen av de ulovlige forholdene nettverket har tatt opp med Temu:
- Falske rabatter
Temu gir inntrykk av at produktene er satt ned i pris når de i virkeligheten ikke er det. - Kjøpepress
Temu presser kundene til å fullføre kjøpet med taktikker som falske påstander om at varelageret er nesten tomt» eller falske tidsfrister for tilbudet. - Spillifisering
Temu tvinger kundene til å prøve «lykkehjulet» på nettsiden uten å opplyse om vilkårene som er knyttet til spillet hvis du for eksempel vinner. - Ikke eksisterende- eller misvisende informasjon
Temu mangler eller gir feil informasjon om kundens rett til å returnere varer og får tilbake pengene sine. Temu gir heller ikke informasjon på forhånd om at handlekurven må ha en gitt verdi før man kan fullføre ordren sin. - Falske brukeranmeldelser
Temu gir utilstrekkelig informasjon om hvordan de sørger for at brukeranmeldelsene i nettbutikken er ekte. Nettverket har funnet brukeranmeldelser som de mener er falske. - Skjult kontaktinformasjon
Temu mangler tydelig og lett tilgjengelig kontaktinformasjon for at forbrukere kan stille spørsmål eller sende klager.
Dette skjer videre
Temu har nå én måned på seg til å svare på CPCs funn, og komme med forslag til hvordan de skal endre sin praksis slik at den følger lovverket.
Hvis Temu ikke endrer sin praksis, kan de nasjonale tilsynsmyndighetene ta opp sak med Temu, og da kan Temu risikere økonomiske sanksjoner, inkludert bøter som baserer seg på selskapets omsetning i alle berørte EU/EØS-land.