Tenk deg om før du kjøper strøm på stands

Forbrukerombudet har fått mange klager fra forbrukere som føler seg lurt etter å ha inngått avtale om bytte av strømleverandør på stands. De vanligste problemene er at selgerne lar være å opplyse om viktige vilkår for avtalen, eller at det blir gitt feil informasjon. Mange forbrukere har også opp­levd problemer når de ønsker å benytte seg av angreretten.

Publisert:
Oppdatert:

«Det er all grunn til å være varsom med å inngå strømavtaler på denne måten», sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Selgerne ivrer etter å få en underskrift på avtalen på stedet, noe som gir forbrukeren begrenset anledning til å kunne sette seg ordentlig inn i avtalen. Det mest lukrative fremheves, resten står med liten skrift på baksiden av kontrakten.

Klagene til Forbrukerombudet viser at kjøp av strøm på stands kan være vanskelig for forbrukerne. Det er mange ulike strømkontrakter som kan være uoversiktlige og vanskelige å sammenligne, og avtalene kan være omfattende. Det kreves normalt noe mer tid for sette seg inn i og for å forstå det hele og fulle innholdet i slike tilbud.

«Det er god grunn til å sette seg nøye inn i selskapenes avtalevilkår før du skriver under. Dersom selgeren ikke vil la deg få med en kopi av avtalen for å studere den nærmere bør du takke nei til tilbudet», sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Slik unngår du å bli lurt: