Forbrukertilsynet mener at «Kjøp nå, betal senere»-tjenester ofte er kredittavtaler, fordi det er en tredjepart som i samarbeid med selgeren tilbyr denne finansieringsløsningen. Vi erfarer at mange næringsdrivende tilbyr disse tjenestene uten å følge lovens krav.
Vi har derfor sendt ut veiledning om regelverket for å sikre at selskaper som tilbyr slike tjenester setter seg inn i regelverket og foretar nødvendige grep for å sikre at deres praksis er i tråd med loven.
Klarna, den største tilbyderen av «kjøp nå, betal senere»-tjenester, har tidligere innrettet sin praksis etter vårt vedtak. Med veiledningsbrevet vi nå har sendt, følger vi opp at også andre næringsdrivende som tilbyr samme tjenester følger regelverket.
En beskyttelse for forbrukere
Næringsdrivende som tilbyr «kjøp nå, betal senere»-tjenester plikter å følge kravene til kredittavtaler i finansavtaleloven som skal beskytte forbrukerne.
– Loven skal ivareta viktige samfunnsmessige hensyn som blant annet å begrense opptak av forbruksgjeld, samt å sikre balansen i avtaleforholdet i favør av forbrukerne. Når vi ser eksempler på aktører som tilbyr «kjøp nå, betal senere»-tjenester som unnlater å følge lovens krav, undergraver dette systemet som skal beskytte forbrukerne. Dette kan føre til negative privat- og samfunnsøkonomiske konsekvenser for en stor andel forbrukere, sier Bente Øverli, direktør i Forbrukertilsynet.
Kan ta i bruk økonomiske sanksjoner
Dersom vi fremover finner lovbrudd ved kontroller av selskaper som tilbyr betalingstjenestene som er veiledet om i brevet, vil vi vurdere bruk av økonomiske reaksjoner for å sikre at reglene overholdes. Vi kan forby en bestemt praksis og ilegge tvangsmulkt hvis en virksomhet bryter forbudet . Vi kan også ilegge overtredelsesgebyr.
Vi har sendt ut veiledningsbrevet via bransjeforeningen Finans Norge.
Disse selskapene har mottatt brevet
Norion Bank AB
Svea Bank AB
Qliro AB NUF
Riverty Norway AS
Resurs Bank AB
TF Bank AB
Ellos Norway AS
Ikano Bank AB
Avida Finans AB
Strex Payment AS
Santander Consumer Bank AS