Trygg julehandel på nett

I ei travel førjulstid kan det være fristende å ta deler av julshoppingen på nettet. Forbrukerombudet gir deg noen enkle tips for å unngå nettfellene.

Publisert:
Oppdatert:

Det er anslått at rundt halvparten av oss handler én eller flere julegaver på nett.

Netthandel kan være en enkel og rask måte å handle julegaver på. Det er likevel ting du bør være oppmerksom på før du gjør unna julehandelen ved PC-en.

1. Sjekk flere nettbutikker og andres erfaringer
Det kan være store forskjeller i pris, service og pålitelighet. Før du handler bør du søke etter andres erfaringer med å handle i butikken du tenker å bruke. For å hjelpe forbrukere med å undersøke om en nettbutikk er seriøs, har Forbruker Europa utviklet tjenesten Howard. Tjenesten gir deg blant annet informasjon om når nettbutikken ble opprettet, om den er tilknyttet en merkeordning og om andre kunders erfaringer.

– Vær skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne, for de er som regel akkurat det. Er du i tvil om nettbutikken er seriøs bør du droppe handelen, sier forbrukerombud Gry Nergård.

2. Sjekk nettbutikkens kontaktinformasjon
Det skal være lett å kontakte selger. Nettbutikken skal opplyse om selgers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Se også etter telefonnummer.

Merk at hvis nettbutikken er utenlandsk kan dette ha betydning for dine rettigheter.

3. Les vilkårene før bestilling
Vilkårene forteller deg hvordan nettbutikken håndterer blant annet forsinkelser, avbestillinger og retur. Synes du vilkårene er urimelige, bør du droppe handelen.

– Dessverre blir mange forbrukere først oppmerksomme på urimelige vilkår og manglende kontaktinformasjon til nettbutikken etter at problemene har oppstått. Derfor bør du sjekke dette på forhånd, opplyser Nergård.

4. Unngå forskuddsbetaling
Når du forskuddsbetaler står du svakere ved ikke-levering, svindel og konkurs. Betaler du med kredittkort kan du klage til banken din dersom selger ikke leverer.

– Ikke betal direkte til selgers konto. Da har du ingen sikkerhet for pengene dine dersom firmaet ikke leverer varene eller går konkurs i mellomtiden. Det tryggeste er derfor å betale med kredittkort, sier Nergård.

5. Vær forsiktig med å gi fra deg personlige opplysninger
Ikke gi fra deg konto- og kortopplysninger før du har bestemt deg for å handle. Nettbutikken trenger i utgangspunktet kun adressen din. Vær skeptisk til å gi fra deg andre typer personopplysninger, slik som personnummeret ditt.

6. Sjekk totalsum og leveringstid
Sjekk at du får oppgitt kjøpesum, fraktkostnader, leveringstid og leveringsmåte før bestilling.  Etter bestilling skal du motta en ordrebekreftelse. Kontroller denne og ta kontakt med selger hvis den inneholder feil.

De fleste norske nettbutikker informerer om siste bestillingsdag dersom gaven skal nå frem til jul. Posten har i år satt 16. desember som siste frist for å sende ordinære pakker innenlands.

7. Husk at du har angrerett ved netthandel
Vil du angre på kjøpet, må nettbutikken ha beskjed senest 14 dager etter at du har mottatt varen og informasjon om angreretten. Du kan angre før varen kommer. Når du angrer har du krav på å få tilbake pengene, men kostnadene ved å sende varene i retur er det du som må betale. Vær oppmerksom på at det kan gjelde andre angrefrister ved kjøp fra utlandet.

8. Handel fra utlandet
Kjøper du varer fra utlandet til over 200 kroner, kan det komme fortollingsgebyr og merverdiavgift i tillegg til prisen på varen. Tidligere i år ble det klart at grensen for tollfri handel fra utlandet økes til 350 kroner, men dette er altså ikke innført ennå.

– Selv om det kan være fristende å handle fra billige butikker i utlandet, bør du være klar over at du ikke alltid har like gode forbrukerrettigheter når du handler fra andre land. Dette gjelder særlig om du handler fra land utenfor EU/EØS, sier forbrukerombud Gry Nergård.