I fjor tok Forbrukertilsynet opp sak mot blogger Anna Rasmussen etter at det på hennes Facebookside ble arrangert fem konkurranser uten å trekke vinnere. Det var først etter at Forbrukertilsynet hadde vært i kontakt med selskapet at premiene ble delt ut.
Les også: Vedtak for ulovlige Facebook-konkurranser
Forbrukertilsynet fattet vedtak mot Anna Rasmussen AS i høst for brudd på den såkalte «svartelisten» til markedsføringsloven. Selskapet klaget inn vedtaket til Markedsrådet, fordi det mente størrelsen på gebyret ikke sto i forhold til lovbruddet. Dette var Markedsrådet uenig i og opprettholdt gebyret på 100 000.
– Konkurranser skaper ofte høyt engasjement, og bidrar i mange tilfeller til at antall følgere og oppmerksomheten omkring profiler i sosiale medier øker. Det er bra for alle forbrukere som deltar i konkurranser på internett at Markedsrådet kom fram til samme konklusjon som oss, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
– Blogging er ikke noe man lenger bare gjør fra pikerommet, det er blitt en stor bransje, hvor gjennomsnittsinntekten for mange er høy. Vi forventer at påvirkere følger regelverket, slik at forbrukerne ikke blir lurt til å delta i noe som egentlig bare er et markedsføringsstunt.
Les Markedsrådets vedtak her.