Selskapet New Nordic reklamerer for sitt produkt Eye Q gjennom et aktivitetshefte til barn med ulike spill- og lekeoppgaver. Heftet inneholder også informasjon om produktet, som er direkte rettet mot barn. I teksten finner man blant annet påstanden: «Optimal hjerneføde gir bedre skoleresultater. Så husk å ta eye q hver dag». Forbrukertilsynet har konkludert med at heftet bryter med forbudet mot å rette direkte kjøpsoppfordring til barn. Reklamen er heller ikke godt nok merket som reklame, spiller på barns redsel og usikkerhet og har flere udokumenterte og mulig villedende påstander.
– Barn er lettere påvirkelige enn voksne, og har ikke det samme grunnlaget for å være kritiske til reklamen de blir utsatt for. Derfor skal loven tolkes strengere når reklame er rettet mot barn. I dette tilfellet mener vi New Nordic har brutt markedsføringsloven på en rekke punkterer, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Skjult reklame
Forbrukertilsynet har også vurdert at reklamen ikke er godt nok merket som reklame. Heftet inneholder omtale av produktet Eye Q, og blander sammen informasjon om produktet med spill -og lekeoppgaver for barn, men inneholder ingen merking som tilsier at det er reklame.
– Loven krever at reklame skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som reklame. Dette er spesielt viktig når det gjelder reklame rettet mot barn. Når reklame blandes med spill og lek er det vanskelig for barn å skjønne at de blir eksponert for reklame, sier Haugseth.
Må endre markedsføringen
Forbrukertilsynet har gitt New Nordic frist til 5. september med å bekrefte at markedsføringen er stoppet eller endret.