Sommer er tid for avslapping, og aviser og ukeblad er fulle med annonser med kryssord og konkurranser som får tiden til å gå. Ved å sende inn svar på SMS kan du vinne penger, gavekort eller ny iPad. Men selv om det er lett å delta, kan det være vanskelig å få med seg at du ved å delta faktisk takker ja til et løpende abonnement på nye konkurranser.
Viktige opplysninger i liten skrift
Det er et krav at næringsdrivende alltid må gi god og tydelig informasjon om vilkårene for å delta i en konkurranse. Og dersom det i realiteten selges et abonnement, skal dette komme tydelig frem for forbrukerne.
Dessverre følger ikke alle disse reglene. For mens opplysningene om premier og hvordan man kan delta ofte står med stor skrift, er vilkårene for konkurransen gjerne gjemt nederst på siden med liten skrift.
– Hvis du vil unngå å havne i et abonnement du ikke ønsker, må du alltid lese det som står med liten skrift før du deltar i en konkurranse, råder fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad
Hvis du har blitt lurt
En fellesnevner for slike SMS-konkurranser er at forbrukerne som deltar blir fakturert for deltakelsen på mobilregningen.
Her er noen råd til hva du kan gjøre om du mener at du er blitt lurt:
- For å stanse et abonnement som faktureres på mobilregningen, kan du sende en melding til avsendernummeret med kodeord «STOPP».
- Mobilselskapet ditt er forpliktet til å kunne dokumentere at du har bestilt mobile innholdstjenester. Derfor kan du protestere skriftlig på kravet til mobilselskapet ditt. De er også pliktet til å gi deg som kunde tilstrekkelig klagebehandling.
- Dersom du ikke kommer til enighet med mobilselskapet ditt, kan du klage saken inn for Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.