Varsler overtredelsesgebyr for skjult reklame og brudd på spam-forbudet

Forbrukertilsynet har varslet overtredelsesgebyr mot Strawberry Publishing AS og Sophie Elise AS for brudd på forbudet mot skjult reklame og for utsendelse av markedsføring på e-post uten gyldig samtykke fra forbrukere.

Publisert:
Oppdatert:

I begynnelsen av mars 2020 oppfordret Sophie Elise Isachsen over 400 000 av sine Instagram-følgere til å følge en ny konto kalt «litt.sophie». Følgerne ble informert om at kontoen ville brukes til å dele innlegg om «bøkene jeg leser, sitater jeg liker, generelt ting som inspirerer meg og personlige tekster». I et innlegg på den nye bokkontoen ble følgerne oppfordret til å ta en titt på lenken i kontobeskrivelsen, der noe «veldig spennende ventet». Her kunne forbrukerne legge igjen sin e-postadresse for å få tilgang til en nettside før alle andre.

– Forledet forbrukerne

I juni lanserte Sophie Elise Isachsen og Strawberry Publishing en bokklubb med navn «litt Sophie». Instagram-kontoen «litt.sophie» ble samtidig omgjort til en offisiell konto for bokklubben. På samme tid fikk over 4000 personer tilsendt et nyhetsbrev som inneholdt reklame for den nye bokklubben.

Forbrukertilsynet mener at bokkontoen høyst sannsynlig har vært en del av markedsføringsstrategien til bokklubben fra første stund, men at dette ikke har vært tydelig for forbrukerne. Etter markedsføringsloven er det forbudt for næringsdrivende å gi inntrykk av at de ikke opptrer for formål som gjelder egen forretningsvirksomhet. Et selskap kan gjerne skape oppmerksomhet rundt en ny vare eller tjeneste uten å avsløre selve varen eller tjenesten umiddelbart, men forbrukerne skal likevel forstå at de står overfor reklame.

– I stedet for å tydeliggjøre kontoens kommersielle formål, har forbrukerne blitt forledet til å tro at kontoen var noe personlig for Sophie Elise, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Forbrukerne som la igjen sin e-postadresse etter å ha besøkt Isachsens nye konto fikk heller ingen informasjon om at registreringen innebar å motta markedsføring.

– Markedsføringsloven er klar på at næringsdrivende må ha et gyldig samtykke for å sende markedsføring per e-post. Det er helt sentralt for forbrukerne å få informasjon om at samtykket innebærer å motta markedsføring, sier Rønningen.

Varslet vedtak

Etter en grundig vurdering av saken har nå Forbrukertilsynet varslet vedtak om overtredelsesgebyr i størrelsesorden 300 000 kroner mot Strawberry Publishing AS og 200 000 kroner mot Sophie Elise AS. Selskapene har fått frist til 15. januar 2021 med å komme med sine kommentarer til varselet.