Vedtak med tvangsmulkt på 1.000.000 til Gresvig AS for villedende prismarkedsføring

G-Sport reklamerte med salg i nettbutikken uten å ha med tilstrekkelige førpriser i markedsføringen. Nå må Gresvig, som eier butikken, betale 1.000.000 kroner.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet fattet i 2016 forbudsvedtak mot Gresvig AS. Vedtaket forbød Gresvig å gi inntrykk av at prisene er nedsatt, uten at det er oppgitt før- og nåpris eller annen informasjon om hvor stort prisavslaget er. Etter vedtaket vil brudd utløse en tvangsmulkt på 1.000.000 kroner.

Markedsfører med høyeste rabatt

Forbrukertilsynet har nå konkludert med at Gresvig har brutt forbudsvedtaket med ulovlig prismarkedsføring på gsport.no, og utløser tvangsmulkten.

G-Sport markedsførte salg med hovedfokus på de høyeste prisavslagene. Det ble i markedsføringen benyttet formuleringer som «opptil 50 % rabatt på en mengde treningsklær!» og «opptil 40 % rabatt på en mengde sykler!».

Markedsføringen fokuserer på de høyeste rabattene, og gir forbrukerne inntrykk av at de kan gjøre gode kjøp, men «opptil»-begrensningen innebærer at ikke alle varene har rabatten det fokuseres på i markedsføringen. Forbrukertilsynet fant en rekke kampanjevarer som var nedsatt med en langt lavere rabatt enn den markedsføringen fokuserte på. Enkelte varer var satt ned med kun 9 %.

Flere av varene manglet informasjon om førpris, noe som gjorde det umulig for forbrukerne å vite om kampanjevarene var nedsatt med f.eks. 50 % eller 9 %. Forbrukerne kunne dermed ikke vurdere om tilbudet var så godt som markedsføringen ga inntrykk av.

– Det er helt tydelig at salg fungerer, og denne typen markedsføring kan lett villede forbrukerne til å gjennomføre et kjøp de kanskje ellers ikke ville gjort om de hadde visst størrelsen på prisavslaget. Det er ulovlig å markedsføre salg uten å oppgi førprisen på en tydelig måte, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Utløser tvangsmulkten

Forbrukertilsynets har konkludert med at Gresvig har handlet i strid med forbudsvedtaket, og må nå betale 1.000.000 kroner i tvangsmulkt. Gresvig har vist til at manglende førpriser på visse salgsvarer i nettbutikken skyldes tekniske og menneskelige feil, og at markedsføringen ble rettet opp så snart selskapet ble klar over feilen.

Selskapet har informert om at de ikke kommer til å klage på vedtaket, men opplyser samtidig at dette ikke betyr at selskapet er enig i vedtakets innhold eller de vurderinger det bygger på.

Les vedtaket mot Gresvig AS her.

Flere artikler

Må betale dyrt for villedende markedsføring

Markedsrådet har behandlet klagene fra Blush, BliVakker og Coverbrands. De tre kosmetikkaktørene må betale rekordhøye gebyrer for villedende markedsføring i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday.