Trinn 1: Forankre ansvarlighet

Publisert:
Oppdatert:

Aktsomhetsvurderinger starter med at virksomheten forankrer ansvarlighet i retningslinjene sine. Konseptet “ansvarlig næringsliv” skal forankres hos ledelsen og formelt på papiret.

Åpenhetsloven krever at virksomhetene skal:

«forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer»

Kilde: Åpenhetsloven § 4, bokstav a.

Dere må sette dere noen overordnede mål for hvordan dere skal unngå og forebygge skade. Disse overordnede målene må også utdypes, og følges opp med konkrete handlinger virksomheten forplikter seg til å utføre.

Lag retningslinjer for ansvarlig næringsliv

Dere kan oppdatere virksomhetens eksisterende retningslinjer slik at de er i tråd med åpenhetsloven, eller utvikle nye. Retningslinjene skal være basert på åpenhetsloven og OECDs retningslinjer. De skal omfatte hele virksomheten, leverandørkjeden og alle forretningspartnerne deres. 

Retningslinjene må inneholde:

OECDs veiledning omfatter mer enn «bare» grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som åpenhetsloven gjelder. Vi oppfordrer dere allikevel til å følge OECDs retningslinjer i sin helhet. Dette vil være en fordel når det gjelder for eksempel EU-regulering som er på vei, og som vil strekke seg lengere enn åpenhetsloven.

Noen nyttige tips:

Dere bør være forberedt på å justere retningslinjene når dere kommer i gang med kartlegging og iverksetting av tiltak, og når risikoen endrer seg.

Vedta retningslinjene og plasser ansvar

I startfasen er det særlig viktig at dere forankrer retningslinjene hos ledelsen, og fordeler arbeidet ut fra enhetenes ansvarsområde. Målet er at retningslinjene blir en del av den ordinære forretningsdriften. Det vil si at alle bidrar til at virksomheten respekterer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ved å gjøre det de kan i jobben sin for å promotere dette.

Hvem har ansvaret?

Ansvaret for å gjennomføre aktsomhetsvurderingene må være tydelig plassert i virksomheten. Alle involverte må vite hva de skal gjøre. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger vil bli lettere når alle involverte får eierskap til prosessen og forstår hensikten med å gjennomføre aktsomhetsvurderinger.

Ledere og andre som bør involveres i arbeidet med retningslinjene:

Du finner flere eksempler på avdelinger og funksjoner som kan være relevante i aktsomhetsvurderinger i OECDs veileder.

Vedta retningslinjer og rutiner

Retningslinjene og planer for aktsomhetsvurderinger må vedtas på et styremøte eller møte for deltakere/ medlemmer hvis det er slik virksomheten er organisert. Lag et skriftlig referat av møtet og vedtaket.

Gjør retningslinjene kjent!

Kommuniser retningslinjene internt til deres egne ansatte på intranett, personalmøter eller ved opplæring av nye ansatte. Sett gjerne av tid til intern kommunikasjon om retningslinjene i den årlige handlingsplanen. 

Kommuniser intensjonene med retningslinjene til leverandører og forretningspartnere. Dere bør være tydelige på betingelser og forventninger rundt ansvarlig næringsliv.

Gjør retningslinjene offentlig tilgjengelig på nettside og/eller sosiale medier. Dere bør kommunisere retningslinjene på virksomhetens arbeidsspråk, men dere oppfordres til å oversette dem til lokale språk når det er relevant. 

Innarbeid retningslinjene i avtaler med leverandører og forretningspartnere

Slik formidler dere retningslinjene

Forventningene dere har til nye forretningspartnere og leverandører kan formidles og avtales gjennom formelle kontrakter eller gjennom annen dokumentasjon.

Her er eksempler på relevante dokumenter hvor dere kan tydeliggjøre retningslinjene, og sette betingelser og forventninger rundt ansvarlig næringsliv:

Kommuniser forventningene til leverandører og forretningspartnere skriftlig. Disse kan inkludere:

Sørg for at retningslinjene blir fulgt

Bidra med tilstrekkelig ressurser og opplæring til at leverandører og forretningspartnere kan forstå retningslinjene og, gjennomføre egne aktsomhetsvurderinger.

Dere bør forsøke å identifisere mulige faktorer som hindrer leverandørene i å oppfylle forventningene. Gå kritisk gjennom deres egen innkjøpspraksis og kommersielle incentivordninger.

Mange leverandører har flere ulike kunder, og leverer tjenester og produkter til flere bransjer. De kan derfor bli møtt med motstridende forventninger fra kundene. Dette kan gjøre det utfordrende for dere å sikre etterlevelse av virksomhetens retningslinjer gjennom hele leverandørkjeden.

Vi anbefaler derfor følgende:

Sett en standard

Når dere skal lage avtaler med nye leverandører og forretningspartnere bør dere vurdere samarbeidspartnere etter hvordan de jobber med ansvarlig næringsliv. Dette kan dere gjøre for eksempel ved å bruke prekvalifikasjonsprosesser, anbudskriterier eller screeningkriterier som inkluderer temaer om ansvarlig næringsliv.