Trinn 4: Følg opp tiltakene

Publisert:
Oppdatert:

I forrige trinn iverksatte virksomheten tiltak for å håndtere negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsliv. Disse tiltakene må dere nå følge opp.

Åpenhetsloven krever at virksomhetene skal:

«følge med på gjennomføring og resultater av tiltak etter bokstav c»

Kilde: Åpenhetsloven § 4, bokstav d.

Hensikten med oppfølgingen er å vurdere om tiltakene har fungert etter planen, eller om noe bør gjøres annerledes i fremtiden for å forbedre dem.

Det betyr at dere må undersøke

I tillegg skal dere vurdere om det er noen negative konsekvenser dere kan ha oversett tidligere, og sørge for å inkludere disse i fremtiden.

Hvordan kan virksomheten følge opp tiltak og resultater?

Avhengig av de negative konsekvensenes natur og deres relasjon til dem, skal dere ha satt i gang tiltak for å stanse, forebygge eller begrense skade, eller risiko for skade. Oppfølgingen av disse tiltakene vil ut fra blant annet tiltakstypen og risikoens alvorlighetsgrad. For eksempel, jo mer alvorlig risikoen for skade er, jo viktigere er det at dere følger opp håndteringen grundig.

I oppfølgingsarbeidet må dere sannsynligvis bruke flere kilder for å vurdere effekten av ulike tiltak. Når dere skal følge med på gjennomføringen av egne tiltak, kan utføring av interne- eller tredjepartsvurderinger og revisjoner for eksempel være hensiktsmessig. Dere må sjekke og måle effekten av tiltakene. Fungerer de som dere har tenkt eller må dere revurdere og prøve noe annet? Noen tiltak må muligens justeres hvis ikke de har ønskende effekt.  

Dere må også jevnlig vurdere leverandører og forretningspartnere, og kontrollere at de overholder forpliktelsene sine og faktisk gjennomfører planlagte tiltak for å forebygge og redusere skade. Har dere for eksempel iverksatt tiltak for brannsikkerhet i en fabrikk sammen med en leverandør, kan det være nødvendig å utføre inspeksjoner for å forsikre dere om at tiltakene gjennomføres.

Dersom dere tar del i flerparts- eller bransjeinitiativer må dere også jevnlig vurdere om disse har ønsket verdi og effekt. Husk at det er viktig at dere er kildekritiske og vurderer troverdigheten til informasjonen som innhentes og brukes i oppfølgingsarbeidet. Du kan lese mer om informasjonsinnhenting i trinn 2.

Få tilbakemeldinger fra interessenter og berørte parter

Hvis dere har eller kan ha forårsaket eller bidratt til skaden må dere be om tilbakemeldinger fra interessenter slik at dere kan utvikle og forbedre tiltak i fremtiden. Tilbakemeldinger kan for eksempel komme fra internt i virksomheten, myndigheter, sivilsamfunn eller media.

Det er i tillegg spesielt viktig at interessenter og rettighetshavere som har blitt, eller kan bli, berørt av de negative konsekvensene involveres i oppfølgingsarbeidet. Det kan for eksempel skje gjennom effektive klagemekanismer. Dette gjelder typisk arbeidere, urfolk eller andre innbyggergrupper i lokalsamfunnet.

Dersom dere har iverksatt tiltak for å styrke organisasjonsfriheten i leverandørkjeden, kan det være nødvendig å intervjue leverandørers arbeidstakere eller deres representanter for å følge opp dette tiltaket. Slik kan dere finne ut om de som faktisk blir påvirket av virksomhetens aktiviteter mener at tiltakene har vært gode nok.

Hvem skal ha ansvar for å følge opp tiltak?

Det vil være nødvendig å involvere forskjellige personer i virksomheten i oppfølgingsarbeidet, avhengig av tiltakstypen og hvor de er iverksatt. Det kan for eksempel være mest hensiktsmessig at innkjøpsavdelingen har hovedansvaret for å følge opp tiltak rundt ordre hos leverandører.

Det kan også være gunstig om virksomhetens underenheter videreformidler informasjon til ledelsen, slik at de kan ha oversikt over fremgangen i aktsomhetsvurderingene på et mer overordnet nivå.