Bruk av redegjørelser
Et av formålene med åpenhetsloven er å gi allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter jobber med negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Publisering av redegjørelser for aktsomhetsvurderinger er én måte allmennheten får tilgang til slik informasjon på.
Virksomheter omfattet av åpenhetsloven må offentligjøre en redegjørelse, eller rapport, for aktsomhetsvurderingene de har gjort. I redegjørelsen skal virksomheter gi generell informasjon om virksomheten selv og deres arbeid med aktsomhetsvurderinger, inkludert nøkkelinformasjon om negative konsekvenser de har funnet, og tiltak de har satt i gang for å håndtere dem. Gjennom redegjørelsen skal allmennheten få et innblikk i virksomhetens arbeid med åpenhetsloven.
Hvordan finner man redegjørelsen?
Hvis du lurer på hvordan en virksomhet arbeider med aktsomhetsvurderingen kan du finne virksomhetens redegjørelse på deres nettside. Alle virksomheter som er omfattet av åpenhetsloven og som har nettsider skal ha redegjørelsen lett tilgjengelig på nettsiden sin. I noen tilfeller er redegjørelsen for aktsomhetsvurderinger en del av årsberetningen eller en bærekraftsrapport.
Redegjørelsen skal offentliggjøres og oppdateres innen 30. juni hvert år, og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens aktsomhetsvurderinger.
Hvilken informasjon skal redegjørelsen inneholde?
Redegjørelsen skal basere seg på de aktsomhetsvurderingene virksomhetene har gjort, og åpenhetsloven stiller krav til hva den må inneholde.
I redegjørelsen skal virksomheten gi en generell beskrivelse av:
- hvordan de er organisert på et overordnet nivå
- hva slags produkter og tjenester de tilbyr
- hvilke markeder de opererer i
- hvordan de har forankret arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i interne retningslinjer og rutiner
- varslingskanaler og klagemekanismer som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser
Virksomheten må også opplyse om:
- faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten har avdekket
- vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket
- tiltakene de har iverksatt eller kommer til å iverksette for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser, for eksempel: systemer for å motta og håndtere klager, hvordan virksomheten retter opp og gir erstatning eller oppreisning for negative konsekvenser der det er påkrevd, interessentdialog de har med særlig utsatte grupper, og bransjesamarbeid for å løse utfordringene
- de oppnådde eller forventede resultatene av tiltakene: virksomhetene skal redegjøre for hvordan tiltakene har bidratt til eller forventes å bidra til å redusere risiko eller rette opp faktiske negative konsekvenser
Hva om jeg ikke finner informasjonen jeg leter etter eller har spørsmål?
Om du ikke finner svaret på det du lurer på i redegjørelsen, eller du har spørsmål om noe som står i redegjørelsen, kan du sende et informasjonskrav til virksomheten for å be om mer utfyllende informasjon. Les mer om hvordan du sender informasjonskrav her
Om du ikke finner redegjørelsen til en virksomhet du mener er omfattet av åpenhetsloven, eller du mener en virksomhets redegjørelse ikke oppfyller åpenhetslovens krav til innhold, kan du sende et tips til Forbrukertilsynet. Les mer om å sende tips her