Hva gjør vi?
- Vi bidrar til at vilkår er rimelige, tilpasset bruksmåten og brukerne, og presenteres på en forståelig måte til forbrukere.
- Vi fører tilsyn med markedsføring av finansielle tjenester for å sikre at reklamen ikke villeder forbrukere, men gir klar og tydelig informasjon om viktige momenter som f.eks. kredittkostnader eller risiko ved spareprodukter.
- Vi arbeider for at nye produkter og tjenester holder seg innenfor lovens rammer og ikke svekker forbrukervernet. Vi forhandler med bransjeforeninger og enkeltaktører om standardkontrakter.
Viktig å vite
- Markedsføring av kreditt
Når man markedsfører kreditt, er det en rekke prisopplysninger som må gis, uavhengig av hvilken kanal man markedsfører i. Les mer om dette i vår veiledning om markedsføring av kreditt.
- Reklame for privatleasing
Forbrukertilsynet har utarbeidet et priseksempel med viktige opplysninger som skal gis i all reklame for privatleasing der det gis prisopplysninger. Eksemplet er utarbeidet i samarbeid med bransjen.
- Nye betalingsløsninger
Det skal være like trygt å betale med mobilen og andre nye betalingsløsninger, som med kort. Forbrukertilsynet fører løpende tilsyn med nye aktører og tjenester.
- Reklame for spareprodukter
Reklame for spareprodukter må inneholde realistiske avkastningsprognoser, og opplyse om risiko for tap der dette er relevant.
Reklame for spareprodukter må ikke villede forbrukere med hensyn til hvor høy fremtidig avkastning som er realistisk å forvente.
For visse produkter er det laget bransjeavtale om realistisk forventet avkastning
Se for eksempel Finans Norges bransjeavtale for pensjonsprodukter med investeringsvalg.
Produkter med høy risiko for å tape hele eller deler av det investerte beløpet, må tydelig merkes og markedsføres slik at denne risikoen tydelig fremkommer for forbrukerne.