Hva gjør vi?
- Vi bidrar til at avtaler for produkter er balanserte og klare, og at de ikke låser forbrukerne til en leverandør på en urimelig måte.
- Vi arbeider for at all markedsføring av internett-, mobiltelefoni- og TV-tjenester skal gi forbrukerne de opplysningene de trenger for å kunne velge mellom ulike tilbud.
- Vi bidrar til at forbrukernes rettigheter ivaretas også når det tas i bruk nye salgs- og markedsføringsmetoder i den digitale økonomien.
Viktig å vite
-
Bindingstid
Forbrukertilsynet mener bindingstid på abonnement ikke kan overstige 12 måneder. Forbrukeren skal få en økonomisk fordel som veier opp for ulempen ved å binde seg, og det skal være mulig å komme seg ut av avtalen ved eventuelt å betale et bruddgebyr. For ekomtjenester er dette lovfestet i ekomloven. Les mer om bestemmelsen i lovens forarbeider.
-
Oppsigelse
Lang oppsigelsestid kan ha en innelåsende effekt for forbrukerne. Oppsigelsestid utover den tiden som er nødvendig for å avslutte avtaleforholdet vil derfor kunne være et urimelig avtalevilkår. I praksis bør oppsigelsestiden per i dag være inneværende måned pluss en måned.
-
Spesialnummer til kundeservice
Markedsføringsloven forbyr næringsdrivende å henvise kundene sine til kostbare spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. Forbrukertilsynet krever at norske næringsdrivende tilbyr kundene sine kundeservicenummer som ikke koster mer enn å ringe til et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer.
-
Innelåsende vilkår/mekanismer
Andre vilkår eller mekanismer som urimelig hindrer forbrukeren fra å bytte leverandør vil også kunne være ulovlig, for eksempel krav om at oppsigelse må skje på bestemte måter. I tillegg vil krav til kjøp av en tjeneste for å få en annen kunne utgjøre en urimelig kobling.
-
Tvungent koblingssalg
Vi mener at vilkår som forutsetter at forbrukeren må kjøpe TV-tjenester ved kjøp av Internett, såkalt tvungent koblingssalg, er ulovlig. Både Canal Digital og Get har etter forhandlinger med Forbrukertilsynet avviklet det tvungne koblingssalget.
-
Veiledning om markedsføring av ekomtjenester
Forbrukertilsynet har behandlet mange saker mot ekombransjen, og utarbeidet en praksis på hvordan vi tolker markedsføringsloven og håndhever den. Dette er utgangspunktet for veiledningen om markedsføring av ekomtjenester. Her beskriver vi regler for og praksis rundt bruk av gratis-påstander, billigst-påstander, og bruk av tester og sammenlignende reklame.
-
Hastighetsmarkedsføring
I markedsføring for hastighet på mobil, mobilt bredbånd og bredbånd skal man alltid opplyse om hvilken hastighet kunden kan forvente å få og at hastigheten vil variere.
-
Bruk av tester i markedsføring
Teleoperatørene bruker ofte testresultater i reklame for å få frem hvor raske nett og god dekning de har. Men hvis de viser til tester i reklame, må de ha dekning for påstandene. Her er våre krav til bruk av tester i markedsføring.