Krav til bruk av tester i markedsføring av mobil

Publisert:
Oppdatert:

«Best i test», «Norges raskeste nett», «Best på kundeservice», «Mest fornøyde mobilkunder».

Testresultatene florerer i markedsføringen til mobiloperatørene. I et marked med sterk konkurranse om kundene,  trenger forbrukerne god informasjon om de ulike tilbudene for å kunne ta gode valg.

Her er våre grunnleggende krav til mobiloperatørene som bruker tester i markedsføring:

Testen må gi grunnlag for påstandene som brukes i markedsføringen.

Tester er ofte komplekse og resultatet består gjerne av sammensatte vurderinger og konklusjoner. Et selskap som vil vise til et testresultat i markedsføringen, må derfor sette seg godt inn i testen og sørge for at de har dekning for det de kommuniserer i markedsføringen.

Ikke henvis til eldre utgaver av en test, når nyere tester er gjennomført.

Det hjelper ikke at et selskap  var best i 2011 hvis en ny utgave av testen viser at noen andre er bedre . På områder hvor teknologien er i rask utvikling kan en test være uaktuell, selv om det ikke er utført nye tester.

Generelle påstander som «Best i test» må konkretiseres.

Man må alltid vise til hva man er ansett som best på dersom man bruker en generell påstand i markedsføringen.

Gi alltid informasjon om:

– Hvilken test man viser til

– Hvem som utførte testen

– Dato for gjennomføring av testen

– Hvor testen er publisert i sin helhet

Tester som brukes i markedsføringen må være relevante og representative

Forbrukerombudet sendte i juni 2016 ut et brev til mobiloperatørene om hvilke krav loven stiller til bruk av tester i markedsføring.

Etter at brevet ble sendt ut har vi bedt både Telia og Telenor om å stanse eller endre ulovlig markedsføring hvor de har brukt testresultater på en måte som kan villede forbrukerne.

Vi vil gjennomføre tilsyn for å sjekke at bransjen følger kravene.