Kroppspress i sosiale medier

Hva er lov og ikke når du skal reklamere for kosmetiske produkter eller behandlinger i sosiale medier? Forbrukertilsynet har laget en oversikt over hvilke lover og regler som gjelder.

Publisert:
Oppdatert:

Hva er kosmetiske produkter og behandlinger?

Med kosmetiske produkter og behandlinger menes blant annet kosmetiske inngrep, legemidler, kosttilskudd, kosmetikk og kroppspleie.

Hvilke regler må man være oppmerksom på?

Det er ikke fritt frem å markedsføre kosmetiske produkter og behandlinger i sosiale medier. Du må særlig være oppmerksom på:

Hvilken type reklame bidrar til kroppspress hos barn og ungdom?

Det krever en konkret vurdering av markedsføringen for å vurdere om den er lovlig eller ulovlig. I vurderingen legger vi vekt på:

Brukes det virkemidler som appellerer til barn og ungdom, som for eksempel humor, filter, emojis, konkurranser eller kjendiser/influensere? Du kan lese mer i vår veiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep.

Visste du at?

  • Over halvparten av barn i alderen 13–18 år og rundt en fjerdedel av barn i alderen 9–12 år har fått reklame for produkter for å gå ned i vekt
Kilde: Medietilsynet, Barn og medier 2022
Flere nyheter om kroppspress i sosiale medier

Se webinar om markedsføring av kosmetiske inngrep

På webinaret vil dere få en innføring i det grunnleggende lovverket som gjelder for markedsføring av kosmetiske inngrep.