Hva er kosmetiske produkter og behandlinger?
Med kosmetiske produkter og behandlinger menes blant annet kosmetiske inngrep, legemidler, kosttilskudd, kosmetikk og kroppspleie.
Hvilke regler må man være oppmerksom på?
Det er ikke fritt frem å markedsføre kosmetiske produkter og behandlinger i sosiale medier. Du må særlig være oppmerksom på:
- Det er ikke tillatt med reklame som kan bidra til kroppspress hos barn og ungdom under 18 år. Reglene gjelder så lenge barna kan se eller høre reklamen, de trenger ikke å være målgruppen.
- Strengere regler for markedsføring av visse produkter og behandlinger. Dette gjelder for eksempel Botox (Direktoratet for medisinske produkter fører tilsyn) og kosmetiske inngrep (Helsetilsynet og Statsforvalterne fører tilsyn).
Hvilken type reklame bidrar til kroppspress hos barn og ungdom?
Det krever en konkret vurdering av markedsføringen for å vurdere om den er lovlig eller ulovlig. I vurderingen legger vi vekt på:
- Er markedsføringen lagt ut på et sosialt medium som er populært blant barn og ungdom, for eksempel TikTok eller Instagram?
- Hvor inngripende er behandlingen, og appellerer den til barn og ungdom?
Brukes det virkemidler som appellerer til barn og ungdom, som for eksempel humor, filter, emojis, konkurranser eller kjendiser/influensere? Du kan lese mer i vår veiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep.
Visste du at?
- Over halvparten av barn i alderen 13–18 år og rundt en fjerdedel av barn i alderen 9–12 år har fått reklame for produkter for å gå ned i vekt