Falske nettbutikker

Publisert:
Oppdatert:

Bildet viser en illustrasjon av en mann med handlevogn utenfor en nettbutikk. Nettbutikken er inni en iPad med røde og hvite markiser.

Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Husk at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut. Les vår sjekkliste før du handler!

Se også: Våre tips for å avsløre nettsvindlerne

1. Er nettbutikken seriøs?

Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. Dårlig språk eller automatisk oversatte tekster er også et tegn på at nettbutikken er useriøs

Det er også lurt å se på hvor sterkt rabatterte priser nettbutikken opererer med sammenlignet med andre nettbutikker som selger samme eller tilsvarende produkter.

Du bør også ta en kikk på nettadressen til butikken. Hos enkelte falske butikker består nettadressen av et kjent varemerke eller produkt sammen med ord som «billig» eller «salg», for eksempel superbilligeparajumpers.no eller www.raybansalg.net.

Du kan sjekke hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra på Whois.com.

2. Sjekk andres erfaringer

Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, f.eks. i diskusjonsforum og blogger.

3. Tenk deg om før du betaler på forskudd

De fleste nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling, kanskje også som eneste betalingsløsning. Ved kjøp fra ukjente nettbutikker som du er usikker på bør du unngå å betale på forskudd. Ved forskuddsbetaling anbefaler vi i alle tilfeller at du benytter kredittkort,  og ikke bankkort der pengene trekkes direkte fra kontoen din.

4. Hvis du har gått i fella: Ta kontakt med banken

Dersom varen ikke blir levert eller du mottar falske merkevarer når du tror du har bestilt ekte vare, kan du ha rett til å få refundert pengene fra banken. I tillegg til å klage til selger, er det derfor viktig at du også tar kontakt med banken. Dersom du får avslag hos banken kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Du kan også kontakte Forbruker Europa dersom du ønsker råd om hvordan du bør gå frem overfor en utenlandsk nettbutikk.

Flere artikler

Mykje manipulerande design i marknadsføring

Ein aksjon i regi av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) undersøkte appane og nettsidene til 642 næringsdrivande. Over 75 prosent inneheldt manipulerande design.