Denne dagen markeres akkurat 15. mars fordi daværende president i USA, John F. Kennedy, holdt en tale om forbrukerrettigheter. Dette var første gang forbrukerrettigheter ble satt på dagsorden på øverste politiske nivå.
Rettighetene til forbrukerne blir stadig satt på prøve av komplekse markeder og gjennom digitalisering. Forbrukerrettigheter er i dag derfor viktigere enn noen gang. Forbrukertilsynet jobber målrettet for å skape et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne.
Dette gjør vi gjennom vårt meklingstilbud som hjelper forbrukere og næringsdrivende å løse konflikter etter kjøp av varer eller tjenester.
Forbruker Europa, som er Forbrukertilsynets avdeling for handel på tvers av landegrensene i EU og EØS, hjelper også med råd og mekler i saker utenfor Norge. I år feirer Forbruker Europa 20 år som du kan lese mer om her.
Vi fører også tilsyn og veileder næringsdrivende slik at de følger reglene som verner forbrukerne mot ulovlig markedsføring og annen urimelig praksis.
– I år jobber vi blant annet målrettet med å styrke barns forbrukervern i digitale medier. Barn skal vernes mot skjult reklame, direkte kjøpsoppfordringer og markedsføring som bidrar til kroppspress. Vi jobber også med å styrke håndhevingen av reglene på tvers av sektorene, og for mer samarbeid på tvers av tilsyn, sier direktør i Forbrukertilsynet, Bente Øverli.
Visste du at…
Vi har laget et digitalt opplæringsverktøy for barn og unge som forklarer hva
reklame er og hvordan reklamen påvirker oss? Reklameskolen passer for elever i
barneskolealder til videregående skole. Trykk her for å lese og lære mer
Forbrukertilsynet har fått i oppdrag å utrede og sette i verk tiltak for å styrke håndhevingsapparatet for barns forbrukervern på tvers av sektorene. Prosjektet skal blant annet bidra til å etablere rutiner som fører til mer effektiv håndheving og bedre veiledning om reglene som ivaretar forbrukervernet til barn.
Les mer om oppdraget her.