Vil avvikle dyre spesialenummer

Forbrukertilsynet støtter regjeringens forslag om å senke prisen på spesialnummer.

Publisert:
Oppdatert:

Samferdselsdepartementet vil regulere prisen på spesialnummer slik at de ikke skal koste mer enn å ringe til et ordinært mobiltelefonnummer. De foreslår også at samtaler til 800-nummer skal bli gratis fra mobil. I dag er 800-nummer kun gratis fra fasttelefon. Forbrukertilsynet støtter forslaget. Dette vil blant annet føre til at det ikke lenger vil koste dyrt å ringe til Pasientreiser, politiet og andre offentlige tjenester. Mange offentlige virksomheter bruker i dag spesialnummer som kan koste opp mot 4 kroner minuttet å ringe til.

Straffes med høye regninger

– Den høye prisen kan føre til at folk avstår fra å ta kontakt med det offentlige. Og de som likevel tar kontakt, opplever å bli «straffet» med høye telefonregninger i etterkant. Vi er derfor veldig positive til at Samferdselsdepartementet nå foreslår å regulere prisene til spesialnummer, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Markedsføringsloven forbyr næringsdrivende å henvise forbrukere til kostbare spesialnummer når de skal ringe til kundeservice i forbindelse med en inngått avtale. Forbrukertilsynet har siden oktober 2017 hatt et pågående tilsyn for å sikre at loven blir fulgt. Dette har ført til at et stort antall selskaper har endret telefonnummer.

Les Forbrukertilsynets høringsuttalelse.

Men også det offentliges bruk av dyre spesialnummer er et viktig forbrukerproblem, og dette får vi ikke endret på med våre hjemler i markedsføringsloven.

Mange klager

– Vi mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som klager over å måtte ringe til dyre spesialnummer når de av ulike årsaker må kontakte offentlige tjenester. Flest henvendelser har vi mottatt på Pasientreiser, men vi har også fått henvendelser på sykehusene, politiet, HELFO, Skatteetaten og BaneNor, sier Haugseth.

Hun mener det ikke bør være en økonomisk terskel å ta kontakt med det offentlige for å tipse om lovbrudd, få hjelp eller kreve egne rettigheter.

– Forvaltningen er heller ikke tjent med å gjøre seg vanskelig tilgjengelig for egne borgere gjennom dyre telefonnummer. Det er tross alt landets egne innbyggere disse tjenestene er til for, sier Haugseth.

Flere artikler

Forbrukertilsynet undersøker om størrelsen på teleselskapenes fakturagebyr er lovlig

Telenor, Ice og Telia er pålagt å sende inn opplysninger til Forbrukertilsynet, slik at vi kan undersøke om størrelsen på fakturagebyret de tar fra forbrukere er lovlig.