Nettbutikken jollyroom.no har mange ulike produkter med radiofunksjon til barn. Markedsføringen har informasjon om for eksempel mål og batterier, men vesentlig informasjon om hvilket nett radioen støtter kommer ikke frem.
– Det er velkjent at alle riksdekkende radiokanaler sendes i DAB-nettet. Det er fremdeles noen lokale kanaler som sender i FM-nettet, men etter overgangen til DAB har FM-radioer begrenset bruk. For forbrukeren er det avgjørende å vite hvilken tilgjengelig teknologi radioen støtter før man kjøper den, sier avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.
Informasjon om varens viktigste egenskaper skal komme tydelig frem før forbruker kan gjennomføre et kjøp, og dette plikter næringsdrivende å ha på plass.
Villedende markedsføring
Forbrukertilsynet fant 14 radioer markedsført på denne måten, og vurderer Jollyrooms manglende produktinformasjon som villedende markedsføring.
– Forbrukeren skal kjenne til all vesentlig informasjon om produktet før han trykker kjøp. Når informasjon som dette utelates blir forbrukerne lett villedet til å kjøpe en radio som mangler en essensielle egenskap, sier Skjelbostad.
Forbrukertilsynet har bedt jollyroom.no om å ta med informasjonen om hvilket radionett de støtter på alle sine produkter med radiofunksjon.
Jollyroom.no beklager på det sterkeste at radioene har blitt lagt ut for salg til tross for at de ikke støtter DAB-nettet. De har nå trukket tilbake radioene, og alle som har kjøpt produkter med radiofunksjon får refundert pengene.