Å ta opp lån, herunder billån, har generelt stor økonomisk betydning for alle forbrukere. Kostnadene ved kreditten vil ofte være avgjørende når man bestemmer seg for om et bilkjøp skal lånefinansieres eller ikke.
Det er derfor viktig at forbrukerne får et riktig bilde av kredittkostnadene allerede gjennom markedsføringen, slik at de kan ta en informert og god beslutning.
Kampanjerenter
Gjennom nettstedet Motor.no ble Forbrukertilsynet i fjor høst gjort oppmerksom på annonser med kampanjerenter på billån.
I tillegg til å gi et feil inntrykk av at det var snakk om et fastrentelån de første årene, mener Forbrukertilsynet at flere annonser også var uklare med hensyn til hvilken rentefordel sammenlignet med ordinær rente som faktisk kunne oppnås i kampanjeperioden.
Forbrukertilsynet har kommet til at de aktuelle annonsene var villedende og i strid med markedsføringsloven.
Forventer at aktørene innretter seg
Forbrukertilsynet har i ettertid foretatt en enkel kartlegging av markedsføring fra andre tilbydere av billån, og har da blitt oppmerksom på at tilsvarende, villedende formuleringer benyttes av flere kredittytere og deres finansagenter enn de vi så langt har tatt opp sak med.
Siden flere aktører i bransjen ser ut til å markedsføre i strid med lovens krav, har Forbrukertilsynet nå sendt ut et orienteringsbrev til kredittytere og finansagenter via Finans Norge og Finansieringsselskapenes forening (FinFo) der vi uttrykker vårt syn på saken.
Orienteringsbrevet finner du her.
– Vi forventer at kredittytere, finansagenter og deres samarbeidspartnere – for eksempel bilforhandlere – går gjennom sin eksisterende og fremtidige markedsføring, opplysninger i forbindelse med avtaleinngåelse og avtalevilkår, og sikrer at dette er i tråd med gjeldende regler, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Ved behov vil Forbrukertilsynet foreta kontroller av at markedsføringen og handelspraksisen ellers er i samsvar med loven.
Har du som forbruker blitt lurt? Tips til hva du kan gjøre
Har du som forbruker tatt opp et billån der det i markedsføringen eller i avtalen er gitt uttrykk for at det gjelder et fast rentenivå, men så har du likevel fått beskjed om renteøkning i det du oppfattet som fastrenteperioden? Da anbefaler vi at du først tar kontakt med den næringsdrivende (kredittyter/långiver) for å forsøke å løse saken.
Dersom saken ikke løser seg gjennom dialog med kredittyter, er vår anbefaling at du eventuelt sender inn en klage til Finansklagenemnda. Kontaktopplysninger og mer informasjon om Finansklagenemnda finnes på www.finkn.no.