Zalando fjerner villedende klima- og miljøpåstander

Motegiganten Zalando har akseptert å fjerne villedende klima- om miljøpåstander fra nettsiden sin i hele EU/EØS-området.

Publisert:
Oppdatert:

Zalando er en av de største aktørene i Europa innen mote og tekstil. De har over flere år brukt ulike klima- og miljøpåstander i sin markedsføring. Påstandene har etterlatt et villedende inntrykk av at mange av Zalandos produkter ikke har negativ påvirkning på miljøet, eller at produktene har mindre negativ påvirkning enn tilsvarende produkter.  

Initativ til felles europeisk tilsynssak

Forbrukertilsynet mente Zalandos miljøpåstander var problematiske. Siden Zalandos markedsføring var lik på tvers av europeiske land, tok vi initiativ til en felles, europeisk tilsynssak på EU-nivå. Initiativet tok vi via nettverket Consumer Protection Cooperation Network (CPC-nettverket), hvor europeiske forbrukertilsynsmyndigheter og EU-kommisjonen samarbeider om saker. Sakene som jobbes med i dette nettverket, vil som regel ikke være offentlig kjent før saken er avsluttet med selskapet det er tatt opp sak mot..

Norge har sammen med Sverige, Danmark og Tyskland ledet tilsynsarbeidet mot Zalando.

Nettverket hentet inn dokumentasjon og uttalelser fra Zalando. Konklusjonen var at Zalandos påstander om klima- og miljøfordeler ved produktene var villedende og derfor forbudt.

Her kan du lese hele pressemeldingen fra EU-kommisjonen.

Sertifisering er ikke dekkende dokumentasjon

Zalando baserte sine miljøpåstander på at produktene hadde sertifiseringer for en andel av materialet i produktet, f.eks. 50 % resirkulert plast eller økologisk bomull. Hvis et selskap skal markedsføre noe som et bedre miljømessig alternativ, må de ha dekkende og pålitelig dokumentasjon som tar hensyn til hele produktets livssyklus. Da holder det som regel ikke med en sertifisering, heller ikke i Zalandos tilfelle.

– Det næringsdrivende påstår i markedsføringen,må de alltid ha solid dokumentasjon for. Her er det spesielt viktig at næringsdrivende ikke blander sammen sertifiseringsordninger med påstander om klima- og miljøfordeler. Det at noe er sertifisert, er ikke alltid dokumentasjon for at noe er bedre for miljøet. Denne dokumentasjonen må selskapet i så fall ha i tillegg, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Zalando har forpliktet seg til mange endringer

Zalando har jobbet internt med å forandre måten de kommuniserer på, og har vært imøtekommende med å gjøre endringer underveis i prosessen.

Selskapet har blant annet inngått avtale med CPC-nettverket om å:

I tillegg fjernet selskapet tidlig i prosessen ordningen hvor forbrukere kunne betale en fast sum i tillegg for å kompensere for klimaavtrykket sitt, da det er knyttet stor usikkerhet til effekten av ordninger med klimakompensasjon.

Hva skjer videre?

Endringene som Zalando har forpliktet seg til å gjøre, skal være gjennomført innen 15. april 2024.

Siden selskapet har gått med på å gjøre tiltak som kommer forbrukere til gode, avslutter CPC-nettverket tilsynssaken mot selskapet.

– Vi anbefaler klesindustrien og andre som markedsfører produkter å ikke gi inntrykk av at noe de selger er «bærekraftig», «miljøvennlig» eller «grønt». Det vil lett være villedende. Næringsdrivende bør heller beskrive de faktiske tiltakene de gjør for å minske miljø- og klimapåvirkningen av produktene og virksomheten, sier Rønningen.

Flere artikler

Unngå bruk av påstandar om «klimanøytral» eller «klimakompensert»

Påstandar som «klimanøytral» eller «klimakompensert» går igjen i marknadsføring mot forbrukarar. Forbrukartilsynet og andre nordiske forbrukarmyndigheiter meiner at slike påstandar lett vil vere villeiande og derfor forbode.