Zalando er en av de største aktørene i Europa innen mote og tekstil. De har over flere år brukt ulike klima- og miljøpåstander i sin markedsføring. Påstandene har etterlatt et villedende inntrykk av at mange av Zalandos produkter ikke har negativ påvirkning på miljøet, eller at produktene har mindre negativ påvirkning enn tilsvarende produkter.
Initativ til felles europeisk tilsynssak
Forbrukertilsynet mente Zalandos miljøpåstander var problematiske. Siden Zalandos markedsføring var lik på tvers av europeiske land, tok vi initiativ til en felles, europeisk tilsynssak på EU-nivå. Initiativet tok vi via nettverket Consumer Protection Cooperation Network (CPC-nettverket), hvor europeiske forbrukertilsynsmyndigheter og EU-kommisjonen samarbeider om saker. Sakene som jobbes med i dette nettverket, vil som regel ikke være offentlig kjent før saken er avsluttet med selskapet det er tatt opp sak mot..
Norge har sammen med Sverige, Danmark og Tyskland ledet tilsynsarbeidet mot Zalando.
Nettverket hentet inn dokumentasjon og uttalelser fra Zalando. Konklusjonen var at Zalandos påstander om klima- og miljøfordeler ved produktene var villedende og derfor forbudt.
Her kan du lese hele pressemeldingen fra EU-kommisjonen.
Sertifisering er ikke dekkende dokumentasjon
Zalando baserte sine miljøpåstander på at produktene hadde sertifiseringer for en andel av materialet i produktet, f.eks. 50 % resirkulert plast eller økologisk bomull. Hvis et selskap skal markedsføre noe som et bedre miljømessig alternativ, må de ha dekkende og pålitelig dokumentasjon som tar hensyn til hele produktets livssyklus. Da holder det som regel ikke med en sertifisering, heller ikke i Zalandos tilfelle.
– Det næringsdrivende påstår i markedsføringen,må de alltid ha solid dokumentasjon for. Her er det spesielt viktig at næringsdrivende ikke blander sammen sertifiseringsordninger med påstander om klima- og miljøfordeler. Det at noe er sertifisert, er ikke alltid dokumentasjon for at noe er bedre for miljøet. Denne dokumentasjonen må selskapet i så fall ha i tillegg, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Zalando har forpliktet seg til mange endringer
Zalando har jobbet internt med å forandre måten de kommuniserer på, og har vært imøtekommende med å gjøre endringer underveis i prosessen.
Selskapet har blant annet inngått avtale med CPC-nettverket om å:
- Fjerne «miljømerket» de har brukt på produkter som har en eller flere sertifiseringer. Zalando har blant annet operert med sitt eget «miljømerke» på mange produkter – et grønt banner for det stod «bærekraftighet» Hvis et produkt oppfylte kravene til en merkeordning som Zalando hadde godkjent, for eksempel en merkeordning for resirkulert plast, fikk produktet dette grønne banneret.
- Slutte å bruke ord som «bærekraftig» eller andre overdrevne ord for å fortelle om miljømessige egenskaper ved produktene. Selskapet skal heretter heller oppgi spesifikk informasjon om de egenskapene som skiller seg positivt ut.
- Fjerne villedende bærekraftsikoner: ikoner som i dag indikerer om produktet oppfyller ett eller flere bærekraftskriterier, uten å ta hensyn til produktets totale påvirkning på miljøet. Ikonene vil fjernes helt.
- Fjerne villedende elementer fra filterfunksjonen: Ikonene fjernes også fra filterfunksjonen, og filteret skal gi mer spesifikk informasjon om hvilke produkter som kommer opp dersom man filtrerer etter de nye produktkategoriene.
- Gi utvetydig og spesifikk informasjon inne på produktsiden ved å bruke nøytrale produktstandarder.
- Revidere informasjonen om produktstandarder og Zalandos overordnede mål og strategier.
- Sikre at påstander kun baserer seg på aspekter som er vesentlige for klima- og miljøet.
I tillegg fjernet selskapet tidlig i prosessen ordningen hvor forbrukere kunne betale en fast sum i tillegg for å kompensere for klimaavtrykket sitt, da det er knyttet stor usikkerhet til effekten av ordninger med klimakompensasjon.
Hva skjer videre?
Endringene som Zalando har forpliktet seg til å gjøre, skal være gjennomført innen 15. april 2024.
Siden selskapet har gått med på å gjøre tiltak som kommer forbrukere til gode, avslutter CPC-nettverket tilsynssaken mot selskapet.
– Vi anbefaler klesindustrien og andre som markedsfører produkter å ikke gi inntrykk av at noe de selger er «bærekraftig», «miljøvennlig» eller «grønt». Det vil lett være villedende. Næringsdrivende bør heller beskrive de faktiske tiltakene de gjør for å minske miljø- og klimapåvirkningen av produktene og virksomheten, sier Rønningen.